Grypa, przeziębienie i co dalej?

Wiele osób obawia się koronawirusa Covid-19. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, co warto zrobić gdy atakuje grypa, przeziębienie lub inna nieprzyjemna przypadłość to ten wpis jest dla Ciebie. To zestaw praktycznych porad, które doskonale sprawdzą się dla każdej osoby. Zarówno jeśli chcesz przeciwdziałać, jak i gdy już chorujesz.

Nic nie może skuteczniej zatrzymać postępu sportowca niż gdy jesteś chory. Często zadaje się pytanie czy powinienem kontynuować treningi kiedy jestem chory? Odpowiedź na to pytanie naprawdę zależy od tego, co rozumiesz przez chorych. Czy to przeziębienie? Grypa? Alergie? Większość ludzi myli grypę z przeziębieniem. Jednak są to różne rodzaje chorób. Grypa jest wywoływana przez wirusy znane jako grypa A lub grypa B. Podczas gdy przeziębienie jest wywoływane przez wirusy zwane koronawirusami i rinowirusami. Istnieje ponad 200 różnych rodzajów koronawirusów i rinowirusów. Jeśli jeden z nich Cię dopadnie, to Twój układ odpornościowy zbuduje na niego odporność na całe życie. Dlatego ten sam wirus nigdy nie uderzy cię dwa razy. Masz jednak resztę wirusów, które jeszcze cię nie dotknęły, więc mogą Cię długo nękać.

Grypa, przeziębienie i co dalej?
Grypa, przeziębienie i co dalej?

Grypa – Grypa, przeziębienie

Grypa, jak być może już wiesz z doświadczenia, jest znacznie poważniejsza, ponieważ zwykle towarzyszy jej silny ból ciała i gorączka. Dlatego układ odpornościowy organizmu jest obciążony znacznie bardziej przez grypę niż przeziębienie. W tym czasie trening sportowy byłby nie tylko szkodliwy dla postępu sportowego, ale także dla Twojego zdrowia. Pamiętaj, że podczas gdy trening może nam pomóc w zdobyciu siły, utracie tłuszczu, poprawie samopoczucia i wytrzymałości, to nadal jest to aktywność kataboliczna.

Ciało musi być w dobrym zdrowiu, aby przejść ze stanu katabolicznego spowodowanego treningami sportowymi do anabolicznego stanu regeneracji i wzrostu mięśni. Więc jeśli masz grypę, Twoje ciało już walczy z katabolicznym stanem oraz stanem zapalnym wywołanym przez wirusa grypy. W takim przypadku trening siłowy i sportowy tylko zwiększyłby katabolizm. Co z kolei negatywnie wpłynęłoby na skuteczność układu odpornościowego przeciwko wirusowi, powodując, że chorujesz. Dlatego absolutnie nie trenuj, jeśli masz grypę. Zamiast tego skoncentruj się na bardzo dobrym odżywianiu i piciu dużych ilości płynów, użyciu witaminy C, glutaminy oraz szejków białkowych.

Grypa, przeziębienie i co dalej?
Grypa, przeziębienie i co dalej?

Gdy grypa całkowicie osiągnie kres, możesz powoli rozpocząć trening z mniejszą intensywnością. Nie zmuszaj się do zbyt mocnego treningu w pierwszym tygodniu. W treningu siłowym w następnym tygodniu powtórzysz to, co zrobiłeś w poprzednim tygodniu, ale zbliżasz się do tylko do kresu możliwości mięśni. W trzecim tygodniu programu powinieneś powrócić na właściwe tory.

Przeziębienie

Jeśli dotyka Cię zwykłe przeziębienie, a konkretny wirus jest łagodny (wiesz, że jest łagodny, gdy Twoimi objawami są katar i lekki kaszel), możesz spróbować pozostać na treningu, o ile zrobisz krótkie treningi nie osiągając 85% swoich możliwości, lub na siłowni zmniejszysz ciężary o 25 procent (podziel ciężary, których zwykle używasz, przez 4, a to da ci wagę, którą musisz usunąć w ten dzień). Trenuj ale nie za ciężko. Jednak jeżeli choroba powoduje, że odczuwasz wyczerpanie, ból mięśni, ból gardła i bóle głowy, najlepiej byłoby całkowicie przerwać trening, aż objawy ustąpią. W takim przypadku postępuj zgodnie z zaleceniami programu ćwiczeń opisanymi powyżej dla grypy.

Jeśli twoja dolegliwość jest inna niż przeziębienie lub grypa, skonsultuj się z lekarzem.

Grypa, przeziębienie i co dalej?
Grypa, przeziębienie i co dalej?

Zapobieganie

Teraz, gdy widzieliśmy, jak grypa lub przeziębienie mogą zminimalizować Twoje postępy, zobaczmy, w jaki sposób możemy zapobiec wpływom tych infekcji w sezonie.

Chociaż wciąż nie wiadomo, dlaczego sezon grypowy zwykle pojawia się w miesiącach zimowych, wiadomo, że musisz wpuścić wirusa do swojego systemu, aby miał na ciebie wpływ. Dlatego logiczne jest, że wdrażamy dwojakie podejście zapobiegawcze:

Zapobiegaj infiltracji systemu przez wirusa. Pamiętając, że zimne wirusy rozprzestrzeniają się poprzez kontakt z ludźmi, że dostają się do twojego systemu przez usta, oczy i nos oraz że mogą pozostawać aktywne przez maksymalnie trzy godziny, możesz to zrobić, wykonując następujące czynności:

Trzymaj ręce z dala od twarzy

Często myj ręce mydłem antybakteryjnym przez cały dzień (zwłaszcza po zakończeniu treningu na siłowni).

Utrzymuj układ odpornościowy działający przez cały czas na najwyższym poziomie wydajności. Pamiętając, że nadmierne ćwiczenia, zła dieta i utrata snu są czynnościami katabolicznymi, wykonaj następujące czynności:

  • Unikaj przetrenowania, stosując solidne zasady treningu siłowego
  • Utrzymuj zbilansowaną dietę i unikaj przetworzonej żywności, która zawiera wysoki poziom tłuszczów nasyconych, rafinowanej mąki lub cukru. Ponieważ te rodzaje żywności obniżają funkcję układu odpornościowego
  • Uzyskaj zdrową dawkę snu dziennie (od 7 do 9 godzin, w zależności od indywidualnych wymagań)

Co jeśli już jesteś chory?

Pamiętaj więc, aby zachować zdrowie, postępując zgodnie z powyższymi wskazówkami. A jeśli zachorujesz, to „nie dobijaj chorego konia”, jak mawiała była mr Olympia Lee Haney. Odpoczywaj, aż poczujesz się lepiej! Jeśli tego nie zrobisz, staniesz się poważnie chory, a to na dłuższą metę zabierze Cię z siłowni.

Bycie chorym przez kilka dni może spowodować utratę dużej ilości energii. Szczególnie jeśli tylko się poluzowało dietę i nie zjadło swoich kalorii.

Grypa, przeziębienie i co dalej?
Grypa, przeziębienie i co dalej?

Co można zrobić, aby odzyskać energię po chorobie i wrócić na siłownię?

Patrząc z doświadczeń z podopiecznymi, wielu nie było w stanie jeść ani pić przez około 3-5 dni (w wyniku grypy), tracąc sporo masy i siły. Mimo tego zawsze bądź nawodniony! Kiedy musisz wejść z powodu choroby na dietę płynną spożywaj kaloryczne suplementy z mieszanek białek oraz naturalne soki warzywne.

Unikaj spożywania tłustych potraw, ponieważ będą drażnić żołądek i wymagają więcej energii do trawienia. Gdy jesteś w stanie zjeść stałe jedzenie, zwróć dodatkową uwagę na owoce i warzywa. Stanowią one łatwe źródło składników odżywczych i energii. Kontynuuj także za pomocą złożonych węglowodanów i różnych źródeł białka. Odstaw mleko na dłużej, ponieważ nie jest ono łatwo trawione. Unikaj słodyczy, bo wbrew pozorom cukry proste utrudniają powrót do zdrowia po infekcji.

Spożywaj w okresie powrotu do zdrowia porcję lub więcej warzyw ze złożonymi węglowodanami i źródłami białka, plus probiotyk i ewentualnie kompleks enzymów trawiennych. Oprócz sugerowanego planu jedzenia, zwiększ suplementację witamin: kompleks B, witamina C, witamina E.

Teraz możesz się zastanawiać, czy są jakieś suplementy, które możesz przyjąć aby przyspieszyć powrót do formy. Najważniejszą rzeczą, którą powinieneś brać pod uwagę, jest multiwitamina, aby utrzymać ich wysoki poziom w organizmie. Nieodzownym dodatkiem jest omega 3.

Następna zielona herbata jest zdrowa i zawiera silne przeciwutleniacze. Nie wspominając o tym, że da ci trochę więcej energii na wypadek, gdybyś musiał pracować lub uczyć się. Możesz również rozważyć przyjmowanie glutaminy i aminokwasów w ciągu dnia, aby pomóc utrzymać swoje wypracowane mięśnie.

 

Grypa, przeziębienie? Czy Grypa, przeziębienie? Jak Grypa, przeziębienie? Po co Grypa, przeziębienie?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *