Nierozłączny duet: cholina i inozytol

Inozytol i cholina

Nierozłączny duet: cholina i inozytol to przegląd dotyczący historii i właściwości tych dwóch składników. Dowiesz się z niego czemu zawdzięczały swoją ogromną popularność w świecie kulturystyki i nie tylko. Poznaj ich cechy, sposób oddziaływania na organizm i korzyści wynikające z ich stosowania.

Nieoficjalne witaminy z grupy B, cholina i inozytol były kiedyś podstawą w suplementach kulturystycznych. Jeśli chodzi o ich skład i klasyfikację, to inozytol jest witaminą, którą organizm jest w stanie wytwarzać zarówno z glukozy, jak również pozyskać z produktów pełnoziarnistych. Podobnie cholina w stanie naturalnym jest rozpuszczalną w wodzie witaminą. Pozyskuje się ją z pożywienia, lub to można ją zsyntetyzować we własnym ciele.

Nierozłączny duet: cholina i inozytol
Nierozłączny duet: cholina i inozytol

Witaminy były promowane przez kilka wiodących postaci kulturystyki w latach 60. i 70. Rzeczywiście, od Columbu po Girondę, kulturyści zadbali o to, by mieć dość tych pseudowitamin w suplementach.

Dlaczego są one istotne?

Ponieważ w połączeniu te elementy (dawniej uznawane za witaminy) miały poprawić zdrowie serca. Pozwalają trenować dłużej, nie tylko na siłowni, a jednocześnie wspomagają utratę nadmiaru tkanki tłuszczowej. Chociaż być może wielu sceptycznie podchodzi do takich twierdzeń. To fakt, że tak długo te suplementy utrzymały się w sporcie, a badania potwierdziły ich działanie – daje nam do myślenia. Rzeczywiście, biorąc pod uwagę, że wielu starało się mieć wystarczającą ilość choliny i inozytolu w swojej diecie, witaminy naprawdę zasługują na naszą uwagę. Optymalnie działają razem, a wielu obecnych użytkowników zwraca uwagę nie tyle na tylko na ich działanie w sporcie, ale na działanie poprawiające pamięć i skupienie oraz mogą pomóc w rozwoju nowych i odbudowie zużytych błon komórkowych w neuronach w mózgu.

Inozytol jest najbardziej znany wśród użytkowników ze swojej zdolności do metabolizowania tłuszczu w wątrobie. Był on wcześniej klasyfikowany jako witamina B8, ale nie jest to poprawne, ponieważ może być syntetyzowane w organizmie z glukozy. Cholina jest obecnie często dodawana jako uzupełnienie suplementu B complex. Nowsze zalety inozytolu obejmują jego korzystny wpływ na funkcjonowanie insuliny i funkcje rozrodcze u kobiet. Występuje on powszechnie w owocach cytrusowych, roślinach strączkowych, zbożach, drożdżach piwowarskich, mięsie i wątrobie oraz sercu.

Nierozłączny duet: cholina i inozytol
Nierozłączny duet: cholina i inozytol

Co to jest inozytol?

Inozytol jest węglowodanem podobnym do cukru, który tradycyjnie nie był uważany za cukier. Uważa się, że jest w połowie tak słodki jak cukier i odgrywa rolę w syntezie wtórnych przekaźników w komórkach. Inozytol od dawna znany jest ze swoich właściwości metabolizmu tłuszczów, a ostatnio wiadomo również, że poprawia wrażliwość na insulinę. A także zapewnia inne korzystne efekty zdrowotne.

Skąd pochodzi inozytol?

Kiedyś twierdzono, że inozytol jest witaminą z grupy B. Nie jest to jednak prawdą, ponieważ można go zsyntetyzować z ludzkim ciałem z glukozy. Inozytol można również uzyskać z diety w produktach takich jak fasola, orzechy, ziarna i owoce. W żywności może występować w dwóch postaciach. Ten znajdujący się w lecytynach jest biodostępny, a zatem wykazuje korzystne działanie biologiczne. Może on jednak wiązać się również z fitynianami, co czyni je niedostępnymi. Ziarna i ryż zawierają zwykle niedostępny inozytol. Jeżeli jesteś na diecie keto lub wysokotłuszczowej, to suplementacja choliną i inozytolem jest wręcz niezbędna.

Korzyści z inozytolu i choliny

Inozytol został poddany pewnym badaniom w celu zbadania różnych czynników, w tym płodności kobiet, wrażliwości na insulinę i lęku. Cholina wspomaga wytwarzanie istotnego neurotransmitera acetylocholiny. Bardzo oczyszczone wersje choliny takie jak Alpha GPC lub CDP choliny są wykorzystane w badaniach nad chorobami. Między innymi: wątroby, dysfunkcji metabolizmu tłuszczu, depresją, lękiem, otępieniem oraz słabym zapamiętywaniem. Obie substancje odgrywają wiele ról w utrzymywaniu zdrowia. Cholina jest potrzebna do utworzenia acetylocholiny, która jest krytycznym czynnikiem w przekazywaniu impulsów nerwowych. Dlatego wchodzi w skład suplementów wpływających na koncentrację i myślenie. Z kolei, inozytol wpływa na metabolizm tłuszczu i cholesterolu oraz prawidłowe tworzenie błon komórkowych.

Nierozłączny duet: cholina i inozytol
Nierozłączny duet: cholina i inozytol

Korzyści z inozytolu dla metabolizmu tłuszczów

Inozytol od dawna znany jest z działania lipotropowego, czyli rozkłada tłuszcz. Kilkadziesiąt lat temu doniesiono, że inozytol, podobnie jak cholina, ma zdolność rozkładania tłuszczów w wątrobie (McHenry i Patterson, 1944). Zapobiega to nadmiernemu i szkodliwemu gromadzeniu się tłuszczu w wątrobie.

Nowsze badania wykazały, że gdy kobietom podawano inozytol, stężenie trójglicerydów (tłuszczów) we krwi zmniejszyło się o ponad 40% (Nestler i in., 1999). Podobnie obiecujące wyniki ponownie zgłosili Giordano i in. (2011), którzy stwierdzili, że inozytol obniżył poziom trójglicerydów w surowicy o 20% i podniósł dobry cholesterol HDL o 22%. Są to wszystkie markery zdrowia serca, gdzie redukcja trójglicerydów i wzrost cholesterolu HDL obniża ryzyko chorób serca.

Korzyści z inozytolu dla insuliny

Inną zaletą inozytolu jest to, że wykazuje działanie podobne do insuliny. Co ostatecznie powoduje wzrost wrażliwości na insulinę (Genazzani i in., 2008; Giordano i in., 2011). To świetna wiadomość dla diabetyków, ale może mieć również zastosowanie w kulturystyce. Insulina jest wysoce anaboliczna, a wzrost odpowiedzi na insulinę może wyraźnie pomóc w poprawie wchłaniania kreatyny .

Bezpieczeństwo i skutki uboczne

Bezpieczeństwo stosowania inozytolu i choliny zostało naukowo ocenione. Stwierdzono, że inozytol jest bezpieczny do spożycia. Doniesiono, że duże dawki powyżej 12 g/dzień powodują łagodne działania niepożądane ze strony przewodu pokarmowego, takie jak nudności, biegunka i wzdęcia. Jednak dawki powyżej tego poziomu nie powodują zwiększonego nasilenia działań niepożądanych (Carlomagno i Unfer, 2011).

Zalecane dawki i czas podawania składników

Inozytol i cholinę badano w dawkach od jednego do dwóch gramów dziennie. Jest to zatem maksymalne zalecane dawkowanie. Można je przyjmować razem z jedzeniem. Wielu dietetyków i lekarzy zaleca 300-350 mg choliny i inozytolu jako naturalny sposób wspomagania leczenia przy stłuszczeniu wątroby.

Nierozłączny duet: cholina i inozytol
Nierozłączny duet: cholina i inozytol

Suplementy

Inozytol można znaleźć jako samodzielny suplement, ale o wiele lepiej przyjmować go z choliną w ilości 250 mg każdego z nich. Ze względu na swoje właściwości metabolizujące, inozytol jest powszechnym składnikiem w wielu spalaczach tłuszczu. Jest tak ponieważ poprawia metabolizm tłuszczu i białek, a także wspomaga utratę tłuszczu. Dzięki temu, że rozkłada tłuszcz wątrobowy, jest składnikiem niektórych suplementów wspomagających jej pracę. Niektóre suplementy przedtreningowe zawierają również inozytol. Bardzo często obie substancje występują w suplementach  z witaminami z grupy B.

Inozytol i cholinę w formie suplementu można łączyć z wieloma innymi składnikami spalającymi tłuszcz i metabolizującymi, takimi jak kofeina, zielona herbata, synefryna , L-karnityna.

Na koniec praktyczna rada, nie używaj choliny i inozytolu po godzinie 18.00 bo może to powodować rozdrażnienie i problem z zaśnięciem (co sygnalizowało wiele osób). Lepiej je przyjmować z kompleksem witamin B lub z B 12 z rana lub przed treningiem, bo jednak są to czynniki wspomagające wytwarzanie energii.

 

Nierozłączny duet: cholina i inozytol Czy Nierozłączny duet: cholina i inozytol Czemu Nierozłączny duet: cholina i inozytol Jak Nierozłączny duet: cholina i inozytol

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *