L-tyrozyna i Twój nastrój

Wiele osób boryka się z problemami związanymi ze złym samopoczuciem. Często nie zdają sobie sprawy z czego to wynika. W takiej sytuacji warto zapoznać się z L-tyrozyna i Twój nastrój i dowiedzieć się, co może Ci zaoferować ten aminokwas. Poznaj badania na jego temat i liczne właściwości.

L-tyrozyna i Twój nastrój
L-tyrozyna i Twój nastrój

L-tyrozyna jest jednym z warunkowo niezbędnych aminokwasów, wykorzystywanym jako budulec katecholamin, takich jak noradrenalina i dopamina. Będąc aminokwasem, jest również stosowany do budowy białka, co oznacza, że ​​jest on prekursorem regeneracji i wzrostu mięśni. Jest to warunkowo niezbędny aminokwas, ponieważ jego synteza może być ograniczona w specjalnych warunkach patofizjologicznych, takich jak silny stres kataboliczny.

Tyrozyna jest syntetyzowana w organizmie z fenyloalaniny, niezbędnego aminokwasu. Jeśli jest ona obecna w zbyt małym stężeniu, a tyrozyny nie ma w codziennym jedzeniu, zacznie się problem. Tyrozyna może być uzyskana z kazeiny, białka mleka i innych produktów na bazie mleka. Jest także obecny w produktach mlecznych, w tym w mięsie, czerwonym winie, pestkach dyni i sezamu, orzeszkach ziemnych, migdałach, awokado i fasoli lima.

Po uzupełnieniu działa ona jako naturalny środek nootropowy i adaptogen, który ma działanie stymulujące, które wydaje się być antystresowe dla niektórych sytuacji i chroni funkcje pamięci w mózgu.

L-tyrozyna i Twój nastrój
L-tyrozyna i Twój nastrój

Jak działa L-tyrozyna? L-tyrozyna i Twój nastrój

Jak wspomniano powyżej, L-tyrozyna odgrywa rolę w neuroprzekaźnikach i co najważniejsze, bierze udział w syntezie dopaminy. Po spożyciu jest wchłaniany do krwiobiegu, a następnie transportowany do różnych narządów docelowych. W mózgu zamienia się w cząsteczkę znaną jako L-DOPA (prekursor dopaminy) przez enzym hydroksylazę tyrozynową. Dopaminę można następnie przekształcić w inne katecholaminy-noradrenalinę i epinefrynę. Hormony tarczycy T3 i T4 pochodzą również z tyrozyny. Jest ona także prekursorem naturalnych fenoli, melaniny (pigmentu skóry) i alkaloidów.

Kinazy tyrozynowe

L-tyrozyna służy jako swego rodzaju odbiornik grup fosforanowych, które są przenoszone przez kinazy białkowe, znane jako kinazy tyrozynowe. Krótko mówiąc, kinaza tyrozynowa jest enzymem, który może przenosić grupę fosforanową z ATP do białka (w tym przypadku tyrozyny) w komórce. Ta fosforylacja tyrozyny i innych białek przez kinazy jest kluczowym i podstawowym mechanizmem w przekazywaniu sygnałów do regulacji aktywności komórkowych, takich jak podział komórek. Ponadto, gdy fosforylacja aminokwasu odbywa się na innym białku, prowadzi to do zmian konfrontacyjnych, które zwykle aktywują to specyficzne białko.

L-tyrozyna vs. N-acetylo-L-tyrozyna

L-tyrozyna i Twój nastrój
L-tyrozyna i Twój nastrój

Suplementy diety występują w różnych formach – na przykład kreatynę można uzyskać między innymi jako monohydrat kreatyniny, HCL kreatyniny lub ester etylowy kreatyny. Każda z tych form ma potencjalne korzyści w porównaniu z innymi. Jeśli chodzi o tyrozynę, istnieje L-tyrozyna i N-acetylo tyrozyna, w skrócie NAT.

NAT jest aminokwasem tyrozynowym związanym z grupą acetylową. Jest bardziej rozpuszczalny niż L-tyrozyna, co teoretycznie czyni ją bardziej biodostępną niż L-tyrozyna, ale czy dzięki temu jest lepsza? Zakłada się, że lepsza rozpuszczalność oznacza wyższą miarę ilości określonej substancji w krążeniu. Jednak badania wykazały, że w przypadku NAT i L-tyrozyny tak nie jest.

Wykazano, że pojedyncza dawka 100 mg L-tyrozyny podnosi poziomy tyrozyny do 7 godzin. Ponadto dawka 100 mg/kg doustnie podanej tyrozyny może zwiększyć stężenie tyrozyny w osoczu o ponad 100%. NAT, z drugiej strony, 500 mg podane dożylnie powoduje jedynie wzrost o 25% tyrozyny w osoczu.

Powodem tej ogromnej różnicy jest to, że NAT nie jest przekształcany w tyrozynę. Aby NAT stał się aktywny w ciele, należy najpierw usunąć grupę acetylową. Ponieważ większość z nich nie jest przekształcana w tyrozynę, jest wydalana z moczem. Badacze doszli zatem do wniosku, że przydatność NAT do zwiększania poziomu tyrozyny nie jest oczywista. To wyraźnie czyni L-tyrozynę doskonałą formą uzupełniania tyrozyny.

Po co brać L-tyrozynę? L-tyrozyna i Twój nastrój

1. Poprawia nastrój

Chociaż ćwiczenia sportowe mają pozytywny wpływ na nastrój, czasem mogą mieć mieć odczuwalny wpływ na wydajność. Negatywny nastrój wynikający z presji na Ciebie, gniewu, frustracji i strachu oddziałuje na zdolność biegania, koordynowania, koncentracji i synchronizacji energii z innymi. Zwalczanie tych uczuć za pomocą nootropów, takich jak L-tyrozyna, zwiększa wytrzymałość fizyczną, rozwija mięśnie i zdolności fizyczne do odpowiedniego sposobu myślenia na zawody.

L-tyrozyna i Twój nastrój
L-tyrozyna i Twój nastrój

Jak wspomniano wcześniej, L-tyrozyna ma do odegrania rolę w uwalnianiu dopaminy. W mózgu działa ona jako neuroprzekaźnik, który ułatwia regularne ruchy, zachowanie w poszukiwaniu przyjemności, pamięć, poznanie, skupienie i uwagę. W przypadku nastroju pozwala użytkownikowi czuć się bardziej zrelaksowanym i uważnym, zwiększając koncentrację umysłową na treningu. Zasadniczo daje poczucie dobrego samopoczucia.

W sytuacjach stresowych L-tyrozyna zwiększa tempo produkcji noradrenaliny, aby osoba mogła odpowiednio zareagować. Ze względu na tę zdolność do wpływania na produkcję tych neuroprzekaźników, L-tyrozyna jest stosowana w leczeniu depresji i lęku.

2. Zapewnia ulgę od zmęczenia L-tyrozyna i Twój nastrój

Chęć zapewnienia imponujących wyników sportowych można osiągnąć jedynie poprzez trening i niesłabnącą motywację. Co więcej, oprócz treningu, istnieją inne stresory – relacje miedzy ludzkie, rodzina i praca. Przetrenowanie w połączeniu z tymi stresorami może prowadzić do wczesnego początku zmęczenia, co działa przeciwko wydajności i hamuje osobisty potencjał. Badania wykazały, że zmęczenie jest naturalną reakcją, która pojawia się, gdy organizm wyczerpuje zasoby i gromadzi zbyt dużo niezdrowych substancji. Oznacza to, że zmęczenie nie tylko wpływa na wyniki, ale także naraża na ryzyko wielu przewlekłych chorób.

L-tyrozyna pomaga zwiększyć poziomy energii i zmniejszyć problemy z pamięcią związane ze zmęczeniem, które są przypisywane niewydolności hormonalnej (nadnerczy i tarczycy). Nadnercza przekształcają tyrozynę w adrenalinę i noradrenalinę, co z kolei stymuluje współczulny układ nerwowy. Tarczyca wykorzystuje również tyrozynę do wytwarzania tyroksyny, hormonu, który kontroluje podstawowe tempo metabolizmu organizmu.

Poprzez te dwa krytyczne działania, L-tyrozyna wpływa na ważne szlaki metaboliczne, które kontrolują bilans energetyczny, magazynowanie i wydatki. Promuje glukoneogenezę i lipolizę, które są dodatkowymi korzyściami dla sportowca, ponieważ pomagają obniżyć poziom cholesterolu i zwiększyć utratę tłuszczu. W połączeniu z fenyloalaniną efekty promowania zdrowego metabolizmu i układu nerwowego są jeszcze lepsze. Dlatego też l-tyrozyna zazwyczaj pojawia się w suplementach wspomagających redukcję tkanki tłuszczowej.

3. Zwiększa pamięć i skupienie

Badania wykazały, że wpływając na poziom różnych katecholamin, L-tyrozyna ma znaczący wpływ na funkcjonowanie poznawcze. L-tyrozyna przeciwdziała przesunięciom pamięci roboczej i deficytom przetwarzania informacji spowodowanym wpływami środowiska i ekstremalnymi wymaganiami poznawczymi. To, opublikowane w Journal of Frontiers in Behavioural Neuroscience wykazało, że uczestnicy suplementowani L-tyrozyną mieli lepszą wydajność w wykonywaniu złożonych zadań, ale nie łatwiejsze prace. Do złożonych zadań potrzebna jest większa kontrola, a L-tyrozyna jest ukierunkowana na sytuacje kontroli poznawczej.

W innym badaniu dwudziestu dwóch zdrowych dorosłych wykazało, że mają lepszą zdolność przełączania się między zadaniami a modalnością. Uczestnicy ci byli w stanie lepiej się skoncentrować i wykazywali lepszą elastyczność poznawczą. Jeśli chodzi o zwiększenie koncentracji, L-tyrozyna wykazała obiecujące wyniki w leczeniu zespołu deficytu uwagi/nadpobudliwości (ADHD).

Nawet przy braku tych stanów psychicznych sportowcy korzystają z zalet wspomagania funkcji mózgu L-tyrozyny, ponieważ są w stanie skupić się, skoncentrować i uniknąć łatwego rozproszenia. Chociaż umysł jest jednym z najmniej dyskutowanych aspektów sukcesu i porażki, jest jednym z najpotężniejszych narzędzi w arsenale sportowca. Z powodu odczuwalnego zwiększenia skupienia i energii do treningu, l-tyrozyna wraz z kofeiną i glukuronolaktonem jest nieodłącznym składnikiem suplementów przedtreningowych.

Sugerowane dawkowanie, synergia i podawanie L-tyrozyny

Rada ds. Żywności i Żywienia Instytutu medycyny zaleca 33 mg/kg dziennie (zarówno mężczyznom, jak i kobietom w wieku od 19 do 50 lat). W sportowej suplementacji żywieniowej zastosowano dawki od 500 do 2000mg 30 do 60 minut przed ćwiczeniami. Dawki te możesz przyjąć raz dziennie, ale w przypadku wyższych dawek konieczne może być podzielenie ich na dwie części, oddzielone o pół godziny.

L-tyrozyna działa w synergii z innymi katecholargenikami, dodatkowymi regulatorami dopaminy i stymulantami, takimi jak metylofenidat, L-teanina, Alpha GPC i witaminy B. Tyrozyna może wchodzić w interakcje z lekami, takimi jak leki na tarczycę, L-dopa i leki przeciw nadciśnieniowe. Dlatego należy zachować ostrożność podczas przyjmowania tych leków.

Minimalne działania niepożądane, w tym nudności, bóle głowy, zgaga i bóle stawów, mogą wystąpić. Szczególnie w przypadku przyjmowania większych dawek lub rozpoczynania przyjmowania suplementów. Podobnie jak wiele innych aminokwasów, działania niepożądane znikają z czasem. Ponadto najlepiej zacząć od niższych dawek, przechodząc do wyższych dawek.

 

Czy L-tyrozyna i Twój nastrój Czemu L-tyrozyna i Twój nastrój. Jak L-tyrozyna i Twój nastrój Po co L-tyrozyna i Twój nastrój. O co L-tyrozyna i Twój nastrój

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *