Mikrobiom i jego regulacja

Coraz więcej osób interesuje się stanem swoich jelit. Nie bez powodu mówi się, że to właśnie z nich pochodzi zdrowie. Mikrobiom i jego regulacja to wpis dotyczący zachowania jelit w dobrym zdrowiu. Zapoznaj się z nim i dowiedz dlaczego warto wprowadzić do diety probiotyki dla osiągnięcia najpełniejszych korzyści zdrowotnych.

Ludzkie jelito jest wypełnione bilionem bakterii, które są znane pod wspólną nazwą mikrobiomu. Właśnie te mikroorganizmy wydają się odgrywać kluczową rolę w zdrowiu ludzkim.

Mikrobiom i jego regulacja
Mikrobiom i jego regulacja

W ciągu ostatnich 20 lat badania wielokrotnie wykazały, że mikrobiomy ludzi chorych różnią się od tego u osób zdrowych. Dotyczy to nawet osób z chorobami takimi jak demencja. W niektórych przypadkach – na przykład u osób z nawracającym zakażeniem bakteryjnym zwanym Clostridium difficile (C. diff) – praktykuje się wprowadzenie zdrowych bakterii do mikrobiomu danej osoby przy użyciu techniki takich jak przeszczepy kału. To szybko może pomóc w leczeniu tego stanu.

Żywność, którą osoba je może zmienić skład i obraz mikrobiomu na lepszy lub gorszy. Ta obserwacja doprowadziła do eksplozji na rynku probiotyków. Ponieważ są one pokarmami lub suplementami zachęcającymi do wzrostu zdrowych bakterii jelitowych. Zwiększając rodzaje lub ilości niektórych bakterii i zniechęcając do wzrostu innych, probiotyki mogą zapobiegać lub leczyć wiele chorób. Taka jest przynajmniej idea przyświecająca tym suplementom.

Preparaty probiotyczne na zdrowie

Ten pomysł jest jednak bardzo rozwojowy. Badania wykazały, że niektóre preparaty probiotyczne, a mianowicie opatentowany koktajl o nazwie VSL 3, mogą zmniejszać objawy choroby. Dotyczy to osób z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego, które jest formą zapalnej choroby jelit. Jednak w przypadku większości schorzeń – a także zdrowych osób, które chcą zapobiegać chorobom – dowody potwierdzające suplementy probiotyczne są ciągle badane.

Mikrobiom i jego regulacja
Mikrobiom i jego regulacja

Podczas gdy pompowanie jelita pełnego zdrowych bakterii jest pomocne w leczeniu niektórych szczególnych schorzeń, prawdopodobnie nie jest to lekarstwo, do którego producenci probiotyków skłonili ludzi.

„Firma zajmująca się probiotykami wyprzedziła naukę” – mówi dr Emeran Mayer. Jest on współtwórcą Centrum Badań nad Chorobami Pokarmowymi na Uniwersytecie w Los Angeles i autorem książki o chorobach jelit. Mayer mówi, że pomysł, że ludzie mogą połykać probiotyczne pigułki i zmieniać kształt bakterii jelitowych w sposób prozdrowotny, został potwierdzony w badaniach klinicznych.

Problem głównie polega na tym że obraz każdego mikrobiomu jest inny. Dlatego trudno jest określić, jakiej równowagi bakteryjnej potrzebują konkretni ludzie. Mówi jednak, że często odwraca pacjentów od ślepego stosowania suplementów. Za to kieruje ich uwagę w stronę żywności zawierającej bakterie probiotyczne – takie jak kefir, kimchi i jogurt, które są uzupełniane suplementami. W niektórych przypadkach ludzie zgłaszali działania niepożądane, takie jak rozstrój żołądka lub biegunka w odpowiedzi na początkowe przyjmowanie probiotyki. Tego rodzaju działania niepożądane są rzadkie tak, że wydają się bezpieczne dla większości ludzi. Badacze twierdzą, że od stuleci na całym świecie spożywano produkty probiotyczne i kojarzono je z poprawą zdrowia. Nie ma dowodów na to, że stanowią jakieś zagrożenie.

Mikrobiom i jego regulacja
Mikrobiom i jego regulacja

Probiotyki u sportowców – Mikrobiom i jego regulacja

Probiotyki są zdefiniowane jako „żywe mikroorganizmy, które podawane w odpowiednich ilościach zapewniają gospodarzowi korzyści zdrowotne”. Do nich można zaliczyć zdolności wspomagania naturalnej mikroflory, albo przywracania jej w wyniku braku równowagi. Innym aspektem może być podwyższanie podstawowych funkcji metabolicznych bakterii. Udowodniono, że tylko kilka wybranych kultur jest korzystne i słusznie można je nazwać probiotykami. Obejmują one niektóre szczepy bakterii kwasu mlekowego (w tym bakterie Lactobacilli i Bifidobacteria), które mają udowodnione korzyści zdrowotne u gospodarza. Tego rodzaju bakterii powinniśmy szukać w suplementach probiotycznych. Mikrobiom jelitowy odgrywa istotną rolę w:

  • utrzymywaniu odpowiedniego pH jelit
  • funkcja trawienna poprzez aktywność enzymów
  • modulacja funkcji odpornościowej
  • produkcja substancji przeciwdrobnoustrojowych, a tym samym ochrona przed obcymi bakteriami i utrzymanie równowagi mikroflory
  • synteza niektórych witamin
  • produkcja aminokwasów i recykling azotu
  • synteza krótko łańcuchowych kwasów tłuszczowych
  • detoksykacja i przerabianie wielu substancji.

Istnieje coraz więcej dowodów na to, że suplementacja probiotyczna może być pomocna w niektórych szczególnych warunkach. Zwłaszcza w negatywnych skutkach ubocznych antybiotyków, IBS, ogólnej poprawy stanu immunologicznego, alergii i leczenia zakażeń górnych dróg oddechowych (URTI). Dlatego też wychodząc na przeciw potrzebom osób trenujących i trzymających restrykcyjną dietę wprowadzono specjalne probiotyki dla sportowców.

Biorąc pod uwagę te potencjalne korzyści, istnieje zainteresowanie zastosowaniem probiotyków szczególnie u sportowców w celu utrzymania ogólnego dobrego stanu zdrowia. Suplementy probiotyczne poprawiają funkcję odporności lub zmniejszają częstość występowania URTI i redukują nasilenie/czas trwania objawów.

Do chwili obecnej większość badań dotyczących probiotycznych suplemetacji u sportowców była stosunkowo ograniczona. Istnieje coraz więcej dowodów wskazujących na korzyści w wielu obszarach zdrowia, które będą interesujące dla sportowców pod względem ich zdolności do utrzymania i/lub wzmocnienia funkcji immunologicznej poprzez dobrze poznane mechanizmy działania. Mogą istnieć również bardziej szczegółowe warunki, w których zastosowanie może być istotne. Przegląd ten ocenia dowody na wartość probiotyku w sporcie. Jednak jest coraz więcej dowodów wskazujących na korzyści w wielu obszarach, które będą interesujące dla sportowców. Zwłaszcza pod względem ich zdolności do utrzymania i/lub wzmocnienia funkcji odpornościowej poprzez dobrze poznane mechanizmy działania. Mogą istnieć również bardziej szczegółowe warunki, w których zastosowanie może być istotne. Przegląd ten ocenia dowody na wartość probiotyku w sporcie.

Mikrobiom i jego regulacja
Mikrobiom i jego regulacja

Zdrowie jelit

Mikrobiom stale się zmienia i ma na niego wpływ wiele czynników. Należą do nich: dieta, wiek, podróż, terapia, cykle hormonalne i choroby.

Rozwój naszego składu mikroflory jelitowej rozpoczyna się od urodzenia i rozwija się przez całe życie. Jego wahania (dobre i złe) zdarzają się łatwo i wynikają z czynników środowiskowych i stresorów, z którymi codziennie się zmagamy, zwłaszcza osób ćwiczących.

Badania jelit są w powijakach, ale wiemy, że:

  • Skład mikroflory jelitowej i mikrobiom wpływają na nasze zdrowie ze względu na ich rolę w naszej fizjologii i rozwoju narządów
  • Jelito jest złożonym systemem ekologicznym, na który wpływ mają czynniki żywicielskie i środowiskowe
  • Regulacja mikroflory jelitowej w celu osiągnięcia zdrowego stanu jest wyzwaniem.

Zdrowy ludzki mikrobiom potrzebuje mikroflory jelitowej, która jest różnorodna, zrównoważona i stabilna. Problemy pojawiają się, gdy w naszym jelicie występuje dysbioza mikrobiologiczna (tj. zaburzenie równowagi mikrobioty). Wynika to z mniejszej liczby gatunków bakterii, które poprawiają zdrowie; mniejsza różnorodność gatunków bakterii; i wyższe bakterie wywołujące choroby.

Na czynniki powodujące dysbiozę wpływają:

  • Ogólny styl życia (np. dieta)
  • Genetyka
  • Narodziny
  • Zdrowie/choroba
  • Leki

Codzienne stresory (np. czynniki dietetyczne, obciążenie treningowe, zanieczyszczenie, podróże, słaby sen itp.). Doświadczają ich wszyscy, zwłaszcza sportowcy, zwiększają ryzyko dysbiozy.

Na zdrowie jelit i mikrobiomu ma wpływ:

  • Wzorce dietetyczne (np. dieta zachodnia, dieta wegetariańska)
  • Składniki żywności (np. błonnik, węglowodany, tłuszcz, białko, fitochemikalia)
  • Określona żywność (np. produkty pełnoziarniste, owoce, orzechy, warzywa, rośliny strączkowe)
  • Mikroby związane z żywnością

Spośród wszystkich czynników, które mogą wpływać na mikrobiom jelitowy, długoterminowa dieta może mieć największy wpływ. Oznacza to, że to, co zwykle spożywasz, będzie miało największy wpływ na twoje jelita.

Biorąc pod uwagę, że wielu sportowców nie przestrzega zbilansowanej diety lub zindywidualizowanych porad sportowych dotyczących odżywiania, suplementacja jest uzasadniona. Czy warto jednak probiotyki nazywać suplementami? Można je uznać za pożywienie, ponieważ są one substancją odżywczą, którą jemy lub pijemy, aby utrzymać życie i wzrost. Stanowią również żywność funkcjonalną, ponieważ promują zdrowie i zapobiegają chorobom. Jaka jest różnica, jeśli probiotyki są w jogurcie, napoju lub pigułce? Probiotyki w suplemencie mają ściśle określone rodzaje i ilość bakterii.

To prawda, że pojedynczy suplement nie jest lekarstwem na wszystko, ale biorąc pod uwagę, że codziennie spożywanych jest niewiele produktów bogatych w probiotyki, suplementacja probiotykami jest bezpieczną polisą na ubezpieczenie zdrowotne.

 

Mikrobiom i jego regulacja Czy Mikrobiom i jego regulacja Jak Mikrobiom i jego regulacja Czemu Mikrobiom i jego regulacja

1 thought on “Mikrobiom i jego regulacja”

  • Jak widać, wpływ mikroflory jelitowej na nasze zdrowie jest dużo większy, niż nam się wydaje. Poza tym, ostatnio sporo mówi się o tzw. osi mózg-jelita i wpływie probiotyków na proces leczenia… depresji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *