Alergie i nietolerancje pokarmowe

Alergie i nietolerancje pokarmowe to częste przypadłości dotyczące osób żyjących w XXI wieku. Często jednak nam określić co je powoduje i jak sobie z nimi radzić? Zapoznaj się z wpisem Bartosza Gurana, aby poznać szersze spojrzenie na sprawę.

Trawimy i wchłaniamy prawie 97% spożywanej przez nas żywności. Jednak ta zdolność jest poważnie ograniczona, gdy błona wyścielająca jelita staje się podrażniona lub spłaszczona. Kosmki jelitowe mają około 1mm, ale bardzo łatwo je dosłownie spłaszczyć. Może to wystąpić w przypadku alergii pokarmowych, nietolerancji pokarmowych i/lub chorób zapalnych jelit. Jeśli te problemy nie zostaną rozwiązane, wchłanianie składników odżywczych nie nastąpi.

Co to jest alergia pokarmowa?

Układ odpornościowy to grupa komórek, które pomagają chronić nasze ciało przed czynnikami zakaźnymi. Reakcja alergiczna na pokarm obejmuje reakcję układu odpornościowego, która zaczyna się od cząsteczki białka wytwarzanej przez organizm, zwanej przeciwciałem (pomaga zwalczać wirusy i bakterie). Przeciwciało może łączyć się z określonym celem, znanym jako jego antygen, który zazwyczaj znajduje się na wirusie, bakterii lub alergenie. Po związaniu z „najeźdźcą” przypomina czerwony alarm, znacząc alergen atakujący i prowokując układ odpornościowy organizmu do zaatakowania go.

Alergie i nietolerancje pokarmowe
Alergie i nietolerancje pokarmowe

Komórka tuczna zaczyna działać

Główne przeciwciało w większości stanów alergicznych nazywa się immunoglobuliną E (IgE). W przypadku alergii pokarmowej przeciwciała IgE są wytwarzane w odpowiedzi na niewinną cząsteczkę żywności. Przeciwciała IgE znajdują się na powierzchni komórek tucznych takich jak labrocyty, mastocyty, a po aktywacji wyzwalają komórki tuczne w celu uwolnienia różnych przekaźników chemicznych.

Miliony komórek tucznych pokrywają naszą skórę, nos, jelita i oskrzela. W normalnej odpowiedzi immunologicznej kombinacja IgE/komórki tuczne oznacza złą wiadomość dla drobnoustrojów. Podczas przesadnej reakcji, na przykład z niewinną cząsteczką pokarmu, mamy objawy związane z poważną alergią pokarmową. W obu przypadkach objawy te zwykle występują w obszarach, w których występuje wiele komórek tucznych: skóra, kanały nosowe i drogi oddechowe oraz przewód pokarmowy.

Pomyśl o komórce tucznej jak o jednym z tych głośnych alarmów samochodowych. Nie zawsze zadziała z powodu prawdziwego złodzieja samochodów (złodziej samochodów to w tym wypadku wirus, bakterie i/lub pasożyty). Może być wyzwalany przez silny wiatr lub przechodzącego pieszego (w naszym wypadku niewinna cząsteczka pokarmu).

Kaskada zdarzeń ma miejsce, gdy przekaźniki chemiczne są uwalniane z komórek tucznych, w tym rozszerzonych naczyń krwionośnych, spadku ciśnienia krwi i obrzęku warg, ust, języka i gardła. Ta kombinacja objawów, gdy jest wystarczająco silna, jest określana jako anafilaksja. Typowym tego przykładem jest alergia na orzeszki ziemne lub skorupiaki. Jeśli ktoś spożyje jedną z tych potraw i ma prawdziwą alergię, może umrzeć bez pomocy medycznej. To ciężki stan z poważnymi konsekwencjami.

Alergie i nietolerancje pokarmowe
Alergie i nietolerancje pokarmowe

Alergeny pokarmowe

Alergeny pokarmowe mogą dostać się do organizmu jedną drogą, ale wywołują objawy w innym miejscu, ponieważ przemieszczają się w krwiobiegu. Ponieważ związek między jedzeniem a objawami nie zawsze jest oczywisty, udowodnienie zaangażowania układu odpornościowego w określoną żywność zwykle wymaga pozytywnego testu skórnego. Test laboratoryjny odpowiedzi IgE może również potwierdzić alergię pokarmową. Jednak nie wszystkie alergie pokarmowe obejmują IgE.
Szacuje się, że 3-7% dzieci i około 2% dorosłych cierpi na alergię pokarmową.
8 najczęstszych alergenów pokarmowych:

  • Mleko
  • Jajka
  • Orzeszki ziemne
  • Orzechy (np. Migdały, orzechy nerkowca, orzechy włoskie)
  • Ryba
  • Skorupiak
  • Soja
  • Pszenica

Co to jest nietolerancja pokarmowa? Alergie i nietolerancje pokarmowe

Wiele osób twierdzi, że jest uczulonych na pokarmy, podczas gdy mają nietolerancję pokarmową. Zwykle występują one, gdy jelito reaguje słabo na określoną żywność lub składnik stosowany do jej przygotowania. Nietolerancje mogą wynikać z braku lub za małej ilości enzymu niezbędnego do pełnego trawienia pokarmu. Przykładem może być tu nietolerancja laktozy. W takich wypadkach łatwo zadziałać bo można po prostu użyć suplementu z enzymem laktazy lub użyć kompleksu enzymów trawiennych.

Nietolerancja pokarmowa nie jest uważana za dobrą diagnozę przez większość społeczności medycznej. Częściowo może to wynikać z faktu, że objawy nietolerancji pokarmowej są łagodniejsze i zwykle mają wolniejszy początek niż alergia pokarmowa (ale nie zawsze). Objawy te mogą obejmować gaz/wzdęcia, biegunkę, skurcze żołądka, zatkany nos, wydzielanie śluzu, nudności, wymioty, bóle głowy itp. Chociaż niektóre z tych objawów są łagodne, poważne dolegliwości żołądkowo-jelitowe są często charakterystyczne dla ciężkiej nietolerancji. Pozostawienie go bez kontroli może spowodować poważne problemy.

Alergie i nietolerancje pokarmowe
Alergie i nietolerancje pokarmowe

Sprawcy nietolerancji

Powszechnymi sprawcami nietolerancji pokarmowej są produkty spożywane bardzo regularnie, takie jak: pszenica, mleko, kukurydza, a ostatnio także soja. Nietolerancja laktozy jest częstym przykładem. U osób bez wystarczającej aktywności enzymu laktazy niestrawiona laktoza z produktów mlecznych przechodzi przez żołądek do jelit, gdzie musi zostać sfermentowana. W wyniku tego procesu powstaje dużo gazu, wywołującego skurcze żołądka, wzdęcia, wzdęcia i biegunkę. Dodatkowo problem ten może wynikać z wrażliwości na białko mleka. Białko kazeinowe może powodować najwięcej problemów i nietolerancji, z kolei serwatka, tylko nieznacznie mu ustępuje w tej kwestii. Dlatego wybierając rodzaj suplementu białkowego pochodzącego z mleka warto sprawdzić czy jest pozbawiony laktozy. Wynika to z faktu, że zarówno kazeina, jak i serwatka mogą powodować nadmierną reakcję zapalną, u niektórych osób, która doprowadzi do wytwarzania śluzu. Jego wysoki poziom oznacza zatkane drogi oddechowe, nosy i zapchane gardło.

Nietolerancje są znacznie bardziej rozpowszechnione niż alergie pokarmowe. Jednak ponieważ objawy są łagodniejsze i często nie natychmiastowe, ludzie mogą nie mieć pewności, które pokarmy powodują problem. Dlatego wykonywane testy na nietolerancję pokarmową stają się coraz popularniejsze. Wyeliminowanie i ponowne wprowadzenie podejrzanego pokarmu do diety jest niezawodnym sposobem oceny nietolerancji pokarmowej.

Alergie i nietolerancje pokarmowe
Alergie i nietolerancje pokarmowe

Najczęstsze nietolerancje pokarmowe to:

  • Laktoza lub białko mleka
  • Nabiał (zwłaszcza mleko krowie)
  • Drożdże (Candida albicans)
  • Chleby i wypieki;może być zaostrzone przez cukier
  • Gluten (w tym wrażliwość na celiakię i pszenicę)
  • Ziarna, takie jak pszenica, jęczmień i żyto
  • Fruktoza
  • Owoc; żywność słodzona fruktozą (a także sorbitolem)

Inne mogą obejmować:

  • Dodatki do żywności
  • Przetworzona żywność

Aminy:

  • Sfermentowana żywność, np. Kapusta kiszona, pikle, sery

Salicylany:

  • Owoce (takie jak jabłka, awokado, jagody, daktyle, owoce kiwi, brzoskwinie, maliny, figi, winogrona, śliwki, truskawki, wiśnie, grejpfruty i suszone śliwki);
  • Warzywa (takie jak lucerna, kalafior, ogórki, grzyby, rzodkiewki, bób, bakłażan, szpinak, cukinia, brokuły i ostra papryka);
  • Niektóre sery;
  • Zioła, przyprawy i przyprawy (takie jak suche przyprawy i proszki, pasty pomidorowe i sosy, ocet i sos sojowy, dżemy i galaretki);
  • Napoje (takie jak kawa, wino, piwo, sok pomarańczowy, jabłkowy cydr, zwykła i ziołowa herbata, rum i sherry);
  • Niektóre orzechy
  • Sztuczne aromaty

Azotany:

  • Przetworzona żywność, np. Mięso konserwowane
  • Glutaminian sodu
    Przetworzona żywność

Propionaty

  • Środek konserwujący w komercyjnych wypiekach

Niektóre przeciwutleniacze

  • Przetworzona żywność (stosowana w celu zapobiegania psuciu)

Szacuje się, że 3 na 4 osoby cierpią na jakąś formę nietolerancji pokarmowej, łagodną lub ciężką. Są one wyjątkowo indywidualne. Wszystko, od powyższych składników odżywczych i chemikaliów, do określonych minerałów, do konkretnych dodatków do żywności może prowadzić do wielu objawów. Zauważ, że jedzenie według PN, czyli dieta uboga w przetworzoną żywność, może pomóc wyeliminować wielu z tych typowych przestępców.

Nieszczelne jelita?

Innym częstym rodzajem nietolerancji pokarmowej jest zespół nieszczelnego jelita (LGS). LGS jest słabo rozpoznany i rzadko testowany, ale dość powszechny. Dzięki LGS wyściółka jelitowa staje się niezwykle przepuszczalna, co oznacza, że ​​może pozwolić, aby duże cząsteczki i toksyny dostały się do organizmu niestrawione. Jest to możliwe, gdy podszewka jelit zostaje zaogniona lub uszkodzona, zaburzając jej normalne funkcje. W rezultacie powstają przestrzenie między ścianami komórkowymi, a makrocząsteczkami (w tym histaminą z pożywienia), antygenami i toksynami. Wnikają te cząsteczki, których nie należy dopuszczać, częściej atakując ścianę przewodu pokarmowego, dodatkowe uszkodzenia występuje, zaostrzając problem.

Alergie i nietolerancje pokarmowe
Alergie i nietolerancje pokarmowe

Oprócz uszkodzenia błony śluzowej jelit, cząsteczki te (które są znacznie większe niż ciało woli wchłonąć) można traktować jako obcych najeźdźców, które uruchamiają obronę immunologiczną organizmu. To uruchamia kaskadę produkcji przeciwciał. Ciało ustanawia obronę przed zdrową żywnością i potencjalnie przed własnymi komórkami, chociaż jest to spekulacyjne. Co gorsza, ponieważ uszkodzenie błony śluzowej jelit pogarsza się, białka nośnikowe również ulegają uszkodzeniu, powodując niedobór składników odżywczych. Istnieje wiele objawów LGS, w tym zaburzenia żołądkowo-jelitowe (wzdęcia, wzdęcia i dyskomfort w jamie brzusznej), reakcje immunologiczne (w tym tworzenie pokrzywki i śluzu), niedobór składników odżywczych i inne. Objawy LGS są podobne do objawów nietolerancji pokarmowych.

Przy zwiększonej przepuszczalności jelit szkodliwe substancje mogą zacząć przedostawać się przez ścianę jelita do krwiobiegu. Ta zwiększona przepuszczalność jelitowa jest znana jako zespół nieszczelnego jelita.
Zespół nieszczelnego jelita wiąże się z kilkoma chorobami przewlekłymi, w tym:

  • nietolerancje pokarmowe
  • problemy skórne
  • choroby autoimmunologiczne
  • choroby zdrowia psychicznego

Jeśli masz zespół nieszczelnego jelita, istnieje wiele suplementów, a także inne opcje, które mogą pomóc Ci poczuć się lepiej.
Poniższe suplementy wykazały obiecujące badania w leczeniu zespołu nieszczelnego jelita.

Cynk

Cynk jest niezbędnym elementem wielu procesów metabolicznych i jest dobrze znany ze swojej zdolności do wzmocnienia układu odpornościowego. Badanie z 2001 r. (Inflamm Bowel Dis. 2001 May;7(2):94-8). Wykazało ono, że suplementacja cynkiem pomogła wzmocnić błonę śluzową jelit u pacjentów z chorobą Crohna. Inne badanie, z 2015 r, pokazuje, że cynk jest w stanie modyfikować ciasne połączenia błony śluzowej jelit, pomagając ograniczyć przepuszczalność jelit.

L-glutamina

Glutamina jest ważnym aminokwasem. W przewodzie pokarmowym jest najlepiej poznana z funkcji w naprawianiu błony śluzowej jelit. Badania z 2015r (Amino Acids. 2015 Oct;47(10):2143-54. doi: 10.1007/s00726-014-1773-4. Epub 2014 Jun 26.). Pokazuje ono, że glutamina może poprawić wzrost i przeżycie enterocytów lub komórek jelitowych. Może również pomóc w regulacji funkcji bariery jelitowej podczas stresu. W ostatnich badaniach, naukowcy odkryli, że nawet niska dawka doustnej glutaminy może poprawić przepuszczalność jelit po intensywnym wysiłku fizycznym.

Peptydy kolagenowe

Kolagen jest ważnym białkiem, które znajduje się w prawie każdej tkance ciała. Może również odgrywać korzystną rolę w zdrowiu jelit. Peptydy kolagenowe są łatwiej przyswajalną i biodostępną formą kolagenu. W badaniach klinicznych stwierdzono, że były one w stanie zapobiec dalszemu rozkładowi błony śluzowej jelit. W 2012 r przy użyciu taninianu żelatyny, suplementu zawierającego naturalnie występujący kolagen, wykazano właściwości przeciwzapalne kolagenu w jelitach.

Probiotyki

Probiotyki są dobrze znane z terapeutycznego zastosowania w leczeniu i leczeniu chorób żołądkowo-jelitowych. Te żywe mikroorganizmy pomagają poprawić mikrobiom jelit, co może mieć pozytywny wpływ na cały system. W 14-tygodniowym badaniu z 2012 r. naukowcy badali przydatność suplementu probiotycznego z wieloma szczepami po intensywnych ćwiczeniach. Odkryli, że zonulina – czyli marker wycieku z jelit, była znacznie niższa w grupie suplementacji probiotycznej..

Maślan i błonnik

Błonnik pokarmowy jest ważnym składnikiem zdrowej diety. Działa w podobny sposób jak probiotyki w celu poprawy mikrobiomu. Gdy włókno jest fermentowane przez florę jelitową, tworzy krótkołańcuchowy aminokwas zwany maślanem. Badania z 2015r (Mediators Inflamm. 2015; 2015: 628157.) wykazują że suplementacja maślanu może stymulować produkcję śluzu i poprawić zdrowie jelit.

Kurkumina

Kurkumina jest związkiem roślinnym, który nadaje wielu znanym przyprawom jasnożółty kolor – w tym kurkumie. Wiele z jej korzyści zdrowotnych wynika z obecności jej aktywnego składnika: kurkuminy. Sama kurkumina ma słabą biodostępność, co oznacza, że ​​jest słabo wchłaniana przez organizm. Jednak,ostatnie badania (Journal ListFood Nutr Resv.61(1); 2017PMC5553098) wykazał, że jest absorbowana, i ma tendencję do koncentracji w przewodzie pokarmowym. Biorąc pod uwagę jego mocne działanie przeciwzapalne może to wyjaśniać, dlaczego kurkumina korzystnie wpływa na błonę śluzową przewodu pokarmowego.

Berberyna

Berberyna jest kolejnym bioaktywnym związkiem roślinnym, który może być korzystny jako nieszczelny suplement jelitowy. Ten alkaloid ma właściwości przeciwutleniające, przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Historycznie berberyna była używana w leczeniu zapalnych stanów jelit. W ostatnim badaniu na zwierzętach, naukowcy badali stosowanie suplementacji berberyną u szczurów z chorobą wątrobą. Odkryli, że była w stanie złagodzić zmiany w śluzie jelitowym u tych zwierząt.

Inne opcje leczenia zespołu nieszczelnego jelita

Istnieje kilka zmian w diecie, które można wprowadzić, aby pomóc w leczeniu zespołu nieszczelnego jelita.

Zwiększ spożycie błonnika. Naturalne podniesienie ilości błonnika jest jednym z najlepszych sposobów poprawy ważnego mikrobiomu jelitowego. Niektóre sposoby na to obejmują spożywanie większej ilości owoców, warzyw i produktów pełnoziarnistych.

Zmniejsz spożycie cukru. Ostatnie badania  sugerują, że dieta bogata w cukier może powodować zaburzenia bariery nabłonkowej. Staraj się utrzymać spożycie cukru poniżej 37,5 gramów i 25 gramów dziennie odpowiednio dla mężczyzn i kobiet.

Zmniejsz spożycie  pokarmów powodujących stany zapalne. Najlepiej trzymać się z dala od zbyt wielu pro zapalnych produktów spożywczych, takich jak czerwone mięso, nabiał i inne smażone i przemysłowo przetworzone produkty spożywcze.

Inne interesujące informacje na temat wrażliwości pokarmowej

Alergie pokarmowe są zwykle obecne przez lata, a nawet całe życie. Nietolerancje pokarmowe czasami ustępują po kilku miesiącach, powtarzając się tylko wtedy, gdy jedzenie jest spożywane regularnie.

Niektóre pokarmy zawierają duże ilości histaminy, tego samego mediatora zapalnego uwalnianego przez komórki tuczne. Może to powodować nieprzyjemne objawy, takie jak wymienione powyżej, a także objawy neuropatyczne (mrowienie, mrowienie i igły), zaczerwienienie skóry, przyspieszone bicie serca i inne objawy niepokoju i pobudzenia (być może to, co naukowcy mogą technicznie nazywać mrowieniem  w Twoim ciele). Głównymi winowajcami są dobrze dojrzałe sery i kiełbasy, a także niektóre rodzaje ryb, kiszonej kapusty i napoje alkoholowe. Wątroba może metabolizować histaminę. Jednak izoniazyd (stosowany w leczeniu gruźlicy) może ograniczać zdolność wątroby do rozkładania histaminy. Dlatego każdy, kto przyjmuje izoniazyd, powinien unikać pokarmów ją zawierających.

Jeśli podejrzewasz, że masz wrażliwość pokarmową, ważne jest, aby najpierw wykluczyć możliwość prawdziwej alergii. Można to zrobić z lekarzem. Jeśli podejrzewasz, że cierpisz na nietolerancję pokarmową, prowadzenie zapisków/dziennika reakcji na żywność może pomóc w szybkim znalezieniu szkodliwych pokarmów i ich usunięciu. Ze względu na opóźnienie między spożyciem pokarmu, a odpowiedzią łatwo jest zignorować objawy nietolerancji pokarmowej lub po prostu zaakceptować je jako część życia. Jeśli którykolwiek z objawów wymienionych w tym artykule jest częścią twojego normalnego dnia, możesz spojrzeć na swoje spożycie jedzenia, aby zobaczyć, co może powodować problem.

Środki, które mogą zapobiegać wrażliwości pokarmowej

  • Różnicowanie diety
  • Unikanie dużych ilości żywności wysokiego ryzyka
  • Karmienie piersią przez pierwszy rok życia
  • Ograniczanie nadmiernej ilości kofeiny
  • Unikanie związków zwiększających przepuszczalność jelit, takich jak alkohol, pikantne potrawy, surowy ananas, surowa papaja, aspiryna i inne NLPZ
  • Ograniczanie narażenia na pestycydy, herbicydy i fungicydy stosowane w uprawach spożywczych

 

Czy Alergie i nietolerancje pokarmowe Czemu Alergie i nietolerancje pokarmowe Jak Alergie i nietolerancje pokarmowe? Po co Alergie i nietolerancje pokarmowe o czym Alergie i nietolerancje pokarmowe dlaczego Alergie i nietolerancje pokarmowe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *