Nasiona Chia

Nasiona Chia

Nasiona Chia to wpisz Bartosza Gurana opowiadający o tym jeszcze mało popularnym SuperFood. Zapoznaj się z nim i dowiedz się dlaczego warto je wprowadzić do swojej diety. Poznaj zalety wynikające ze stosowania chia i zapoznaj się z pysznym przepisem na dietetyczny deser!

60 kalorii, 3 gramy białka, 3 gramy tłuszczu i 5 gramów węglowodanów na łyżkę stołową.

Kto by pomyślał, że ziarno które kiedyś żywiło armie Azteków, a następnie służyła do wyrobu ozdobnych zwierzątek, stałoby się z czasem współczesną super żywnością? Dlatego warto żebyśmy dziś bogatsi o doświadczenia wprowadzili je do swojej diety sportowej.

Na początek trzeba zauważyć, że chia są bardzo bogate w błonnik – zwykła łyżka stołowa dostarcza go aż 5 gramów! W rzeczywistości wszystkie węglowodany nasion chia są w postaci błonnika pokarmowego, dzięki czemu małe nasiona są o wiele bardziej przyjazne dla naszych wypracowanych sylwetek. Kiedy błonnik w mieszance miesza się z płynami trawiennymi jelit, zauważono, że pęcznieje i tworzy żel. Może on pomóc w poprawie kontroli poziomu cukru we krwi i wspomaga sytość. Tak aby powstrzymać pokusę nadmiernego jedzenia.

Nasiona Chia
Nasiona Chia

Jeśli spróbujesz wrzucić łyżkę chia do szklanki wody i pozostawić ją na około 30 minut, po powrocie szklanka będzie zawierać nie nasiona lub wodę, ale prawie stałą żelatynę. Ta reakcja tworzenia żelu jest spowodowana rozpuszczalnym włóknem w tych nasionach. Badania uważają, że samo zjawisko tworzenia żelu zachodzi w żołądku podczas jedzenia pokarmu zawierającego te gumowate włókna, znane jako śluz. Żel powstający w żołądku tworzy fizyczną barierę między węglowodanami, a enzymami trawiennymi, które je rozkładają, spowalniając w ten sposób konwersję węglowodanów w cukier.

Zalety stosowania nasion chia

Malutkie nasiona chia są również dobrym źródłem zdrowych dla serca kwasów tłuszczowych omega-3 i białka roślinnego. W przeciwieństwie do konopi, chia nie jest uważane za tak zwane kompletne białko. Ponieważ zawiera niskie poziomy niezbędnej aminokwasu lizyny. Ostatnie badania pokazują, że ma ono silne działanie przeciwutleniające, co może pomóc w zwalczaniu szkodliwych wolnych rodników uszkadzających komórki. Nasiona chia są dostępne zarówno w odcieniach czerni, jak i bieli, ale nie wykazano znaczących różnic żywieniowych między nimi.

Nasiona chia można stosować w połączeniu z prawie każdą dietą, którą lekarz lub dietetyk uważa za niezbędną dla twojego stanu. Hydrofilowe właściwości koloidalne chia pomagają w trawieniu pokarmów przyczyniających się do cierpienia pacjentów z powodu nadkwasoty żołądka. Nawet jeśli masz wrażliwość na niektóre pokarmy, mogą być tolerowane z lekkim dyskomfortem lub wcale. Zwłaszcza jeśli hydrofilowy koloid jest częścią diety. Pozytywny wpływ na trawienie w górnej części przewodu żołądkowo-jelitowego często prowadzi do przecierania ich pokarmów może odnosić korzyści z hydrofilowych koloidów, co może prowadzić do wyeliminowania konieczności przecierania. Nawet surowe warzywa, zielone sałatki i owoce, które są w dużym stopniu ograniczone. Często mogą być podawane tym pacjentom z niewielkim dyskomfortem lub bez dyskomfortu po krótkim czasie.

Nasiona Chia
Nasiona Chia

Czy jest dobra alternatywa dla nasion chia?

Dostępnych jest kilka produktów hydrofilowych, które oferują te naturalne korzyści. Sok z kaktusa, sok z buraków, agar, jadalne wodorosty i wiele zastrzeżonych preparatów, w tym żele krzemionkowe. A także śluzowata substancja pochodzenia roślinnego, należą do koloidów, które okazują się skuteczne. Każda z wyżej wymienionych substancji ma jedną lub więcej wad. Są albo zbyt drogie, albo mogą wywoływać toksyczne skutki uboczne. Mogą mieć również zły smak, być trudno dostępne, powodować niewystarczające nawodnienie lub być niestrawne.

Nasiona chia, to dobry budowniczy mięśni i tkanek oraz energetyk dla sportów wytrzymałościowych. Ma rozległe właściwości nawilżające, jakich nie mają żadnej z powyższych. Z powodu jego właściwości fizykochemiczne poprawiają skuteczne leczenie w bezpośrednich problemach trawiennych. Dokładnie dlaczego tak jest? Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę wpływ niezwykłego podrażnienia niektórych pokarmów na nerwy przewodu żołądkowo-jelitowego. To uzasadnione jest przypuszczenie, że mniej gwałtowne i bardziej zrównoważone trawienie może uspokoić aktywność zbyt aktywnych lub wręcz chorobliwie aktywnych jelit. Ponieważ te same pokarmy, które wcześniej powodowały podrażnienie, mogą być często nadal spożywane bez szkody. Zwłaszcza gdy stosuje się z nimi hydrofilowe koloidy. Ulga w podrażnieniu nerwów wydaje się logicznym wyjaśnieniem.

Nasiona Chia
Nasiona Chia

W kuchni

Nasiona chia mają dość łagodny smak. Dzięki czemu można je swobodnie dodawać do produktów takich jak płatki zbożowe, jogurt, twaróg i sałatki bez wpływu na smak potrawy. Ponieważ jest hydrofilowa – pochłania kilkakrotnie swoją wagę w wodzie. Dlatego możesz wykorzystać nasiona do stworzenia zdrowych past do owoców i budyniu. Żel Chia jest również stosowany w wegańskim piekarnictwie jako środek wiążący zamiast jajek.

Nasiona chia stały się słynne z czystego jedzenia i terminu superfood. A czy jest lepszy sposób na włączenie nasion chia do naszego zaplanowanego czystego jedzenia niż łatwy, zdrowy deser. Zwłaszcza taki który wykorzystuje inne zdrowe i popularne dodatki, takie jak mleko kokosowe.

Właśnie dlatego spróbuj, a pokochasz ten przepis na budyń kokosowy chia!

Nie wspominając o tym, że ten deser jest bezglutenowy i wegański, co czyni go doskonałym wyborem dla każdego, kto ma preferencje dietetyczne.

Ten przepis jest łatwy i zdrowy. Jest smaczny i idealny jako posiłek oszukany na diecie redukcyjnej lub jako dodatek do diety masowej.

Nasiona Chia
Nasiona Chia

Przepis na budyń kokosowy chia

Oto jak zrobić przepyszny budyń kokosowy z mlekiem kokosowym:

Składniki

  • 1/2 szklanki nasion chia
  • 2 szklanki mleka kokosowego
  • 3 łyżki wiórków kokosowych
  • 1 łyżeczka masła migdałowego (jeśli jesteś na ostrej diecie możesz zrezygnować z masła) lub jeżeli lubisz słodkie budynie 1 łyżeczka Butter mix

30g koncentratu białka serwatki, lub jeżeli zależy Ci na dużej gęstości to wówczas 30 g kazeiny o smaku kokosa lub wanilii. Natomiast jeżeli nie użyłeś masła migdałowego, ale zależy Ci na bardzo słodkim smaku i gęstości można tutaj dodać 40 g Gaspari Myofusion.

  • 1/4 łyżeczki mielonego cynamonu
  • 1 szczypta soli himalajskiej
  • 1/2 szklanki mrożonych truskawek pokrojonych w kostkę (opcjonalnie) lub, co mnie bardziej smakuje 1 cały owoc granatu

Sposób przygotowania:

  1. Umieść nasiona chia w misce
  2. Ubij wiórki kokosowe, 1 szklankę niesłodzonego mleka kokosowego i masło migdałowe razem
  3. Nasiona Chia zalej drugą szklaną mleka kokosowego
  4. Pozostaw mieszankę mleka kokosowego i nasion chia do namoczenia przez co najmniej 20 minut, aż będzie gęsta. A następnie dodaj wybrany wcześniej proszek białkowy
  5. Zawartość obu misek wymieszaj razem na gęsty budyń i posyp świeżymi truskawkami lub owocami granatu

Wstaw na 20 min do lodówki

 

Jak Nasiona Chia Czemu Nasiona Chia Gdzie Nasiona Chia Po co Nasiona Chia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *