Czy suplementy diety mogą nam zaszkodzić?

Wielu z nas zastanawia się nad skutecznością stosowania rozmaitych środków, które mają wesprzeć nasz organizm i efekty ćwiczeń. Jeżeli myślisz nad tym: Czy suplementy diety mogą nam zaszkodzić? To zapoznaj się z wpisem Bartosza Gurana i dowiedz się jakie potencjalne niebezpieczeństwa możesz napotkać. Ta cenna wiedza pomoże Ci uniknąć wielu błędów i pomyłek.

Czy suplementy diety mogą nam zaszkodzić?

Niedawno media obiegła wiadomość że w Australi kobieta  z zaburzeniem genetycznym zmarła od spożywania zbyt wiele suplementów białkowych. Wspomniana kobieta, Meegan Hefford, 25-letnia fitneska, cierpiała na rzadkie, nierozpoznane zaburzenie. Spowodowało ono śmiertelne nagromadzenie się amoniaku w jej ciele (amoniak powstaje, gdy ciało rozkłada białko). Rodzi to pytanie: czy suplementy ćwiczeń są bezpieczne?

U zdrowych ludzi najczęściej stosowane suplementy mające na celu wzmocnienie organizmu. Często określa się je w literaturze naukowej jako nutraceutyki lub żywność funkcjonalna – są nieszkodliwe. Niemniej jednak zdarzają się rzadkie przypadki, w których dolegliwości zdrowotne lub nadmierne spożycie mogą powodować problemy.
Zdecydowanie najczęstszym suplementem przyjmowanym przez osoby ćwiczące na siłowni są te zawierające aminokwasy w postaci białka, hydrolizaty białkowe (takie jak białko serwatki) lub poszczególne aminokwasy rozgałęzione (BCAA), zawierające leucynę, izoleucynę i walinę. Ludzie biorą te suplementy, aby przyspieszać budowanie mięśni, zakładając, że aminokwasy są budulcami tkanki mięśniowej. Czy oprócz rzadkich zaburzeń genetycznych, na które cierpi Meegan Hefford, istnieje jakieś niebezpieczeństwo związane ze spożywaniem tych suplementów białkowych?

Czy suplementy diety mogą nam zaszkodzić?
Czy suplementy diety mogą nam zaszkodzić?

Zaburzenia genetyczne

Znanych jest wiele innych bardzo rzadkich zaburzeń genetycznych, w których upośledzenie wykorzystania aminokwasów jest udowodnione. Na przykład choroba nerek (MSUD) prowadzi do toksycznego nagromadzenia BCAA, co powoduje, że ich nadmierne spożycie jest niebezpieczne. Niemniej jednak osoby cierpiące na MSUD są zwykle diagnozowane we wczesnym wieku, więc jest mało prawdopodobne, aby objawiało się to nadmiernym spożyciem białka w wieku dorosłym.

Białko i aminokwasy

Oprócz chorób genetycznych związanych z odpowiednim obchodzeniem się z aminokwasami, często mówi się osobom z chorobami nerek, aby unikały diety wysokobiałkowej. Ponieważ nadmierne spożycie może obciążać niewydolne nerki. Doprowadziło to do uproszczonego założenia, że ​​diety wysokobiałkowe, a co za tym idzie suplementy białkowe są szkodliwe dla nerek.
Obecnie jest to w dużej mierze obalone. Ponieważ sportowcy spożywają prawie 3g na kilogram masy ciała dziennie (około trzy i pół raza zalecanego dziennego spożycia 0,8 g/kg/dzień). A zdrowi dorośli spożywający do 1,25 g/kg/dzień leucyny. Wykazuje bardzo mało negatywnych skutków zdrowotnych, przynajmniej w średnim okresie czasu. Tak więc, oprócz wyjątkowo rzadkich przypadków, przyjmowanie aminokwasów i suplementów białkowych jest ogólnie bezpieczne.

Czy suplementy diety mogą nam zaszkodzić?
Czy suplementy diety mogą nam zaszkodzić?

L-karnityna i kreatyna

Chociaż jest zbyt wiele, aby wspomnieć, istnieje mnóstwo suplementów spożywanych przez osoby ćwiczące na siłowni. Mają one na celu zwiększenia masy mięśniowej, redukcji tłuszczu i zwiększenia wydajności. Spójrzmy na ich bezpieczeństwo.
Zarówno L-karnityna, jak i kreatyna są naturalnie występującymi związkami przyjmowanymi w celu budowy masy mięśniowej, wydajności lub utraty wagi. Czerwone mięso jest szczególnie bogate w te substancje. Podobnie jak w przypadku większości suplementów, także te były przedmiotem wielu badań dotyczących ich bezpieczeństwa. Do chwili obecnej istnieje minimalny dowód na to, że są tylko w szczególnych przypadkach te suplementy są szkodliwe dla ludzi. Jest to fakt mimo wczesnych doniesień lub niepotwierdzonych obaw o potencjalne uszkodzenie wątroby lub nerek, skurczach mięśni lub zaburzeniach równowagi elektrolitowej. Ponadto, nie są znane choroby podstawowe, które mogłyby uczynić je niebezpiecznymi.

Sprzężone kwasy linolowy

Kolejnym popularnym suplementem są sprzężone kwasy linolowy (CLA). CLA to specyficzny rodzaj tłuszczu, który jest związany ze spadkiem ilości tłuszczu i wzrostem masy mięśniowej. Chociaż ogólnie uważa się je za bezpieczne. To istnieją dane z badanych modeli zwierzęcych i ludzi sugerujące, że ich spożycie może prowadzić do niekorzystnych zmian we krwi. A mianowicie do wzrostu lipoprotein o niskiej gęstości („złych tłuszczów”). Te badania były przeprowadzone na osobach otyłych i nieaktywnych fizycznie. Jak zawsze, długoterminowe dane z kontrolowanych badań na osobach trenujących lub sportowcach czekają na opublikowanie.

Witamina E i resweratrol

Istnieją inne względy dotyczące potencjalnie szkodliwych skutków suplementów. Najnowszym tego przykładem są suplementy przeciwutleniające, takie jak witamina E i reseweratrol. Rzeczywiście, podczas badań pokazano że są silnie prozdrowotne i że te suplementy mogą zwiększyć wydajność ćwiczeń. Później okazało się podane w okolicach treningu siłowego niwelują efekty ćwiczeń przez swoje działanie przeciwzapalne. Tutaj wyjściem jest podanie tego typu antyoksydantów kilka godzin po treningu siłowym, lub bezpośrednio przed snem.

Czy suplementy diety mogą nam zaszkodzić?
Czy suplementy diety mogą nam zaszkodzić?

Zanieczyszczenie

Największym problemem jest to że mogą w suplemencie znajdować się inne związki zanieczyszczające, nieznane konsumentowi, które mogą potencjalnie wyrządzić szkodę.
Często słyszymy wiadomości o nieudanych testach dopingowych w sporcie spowodowanych zanieczyszczonymi suplementami. Bez względu na to, czy jest to prawda, czy nie, istnieją realne i niepokojące dowody skażenia suplementów wieloma różnymi kontrolowanymi substancjami. Rzeczywiście, przy braku kontroli rygorystycznej produkcji, suplementy, zwłaszcza te zakupione przez Internet, mogą mieć nieznane dodatki. Niedawny przypadek z USA podkreśla te zagrożenia. Odnotowano że pewna liczba ludzi zapadła na ostre zapalenie i niewydolność wątroby po spożyciu tego samego suplementu diety, OxyELITE Pro.

Tak więc, chociaż istnieje niewiele zagrożeń związanych z przyjmowaniem suplementów (lub przynajmniej brak dowodów na ich szkodliwość). To należy pamiętać, że niektóre suplementy mogą negatywnie wpływać na to, co ludzie próbują osiągnąć. Może też suplement otrzymać celową domieszkę od producenta, aby wyglądały jak cudowne środki.
Brakuje również prawdziwej skuteczności wielu nowych suplementów – często opartych bardziej na teorii i marketingu niż na odtwarzalnej nauce. Szczerze powiedziawszy, niewielka liczba suplementów wykazała korzystne działanie obok ćwiczeń fizycznych. A ponadto niewiele z nich przełożyło się na udowodnione korzyści kliniczne.
Wracając do suplementów białkowych, tak, mogą zwiększać masę mięśniową podczas ćwiczeń, ale tak naprawdę dużo zależy w ich przypadku od jakości.

Suplementy roślinne

Używanie suplementów diety i ziołowych produktów leczniczych przez społeczeństwo, w tym przez sportowców, jest powszechną praktyką. Jednak nie jest dobrze regulowane. Istnieją wytyczne, na temat których suplementy mogą być zakazane w sporcie wyczynowym. Jednak niewiele jest wiarygodnych informacji na temat tego, które leki i suplementy ziołowe są dobrej jakości.

Na pierwszy rzut oka wiele suplementów wydaje się dobrze oznakowanych. A powiązane z nimi strony internetowe mogą dostarczyć wielu informacji na temat składników. Mogą pojawić się problemy, gdy ktoś – szczególnie sportowiec – weźmie produkt w dobrej wierze. A okazuje się on czymś innym niż to, co przedstawiono na etykiecie. W najlepszym wypadku powoduje to, że konsument nie otrzymuje produktu, za który zapłacił. Z kolei w najgorszym przypadku może to skutkować dyskwalifikacją sportowca wyczynowego z zawodów za przyjmowanie zabronionej substancji, choć nieświadomie.

W badaniach przeprowadzonych w UCL School of Pharmacy na produktach z miłorzębu japońskiego, ostropestu plamistego i Rhodiola rosea odkryto, że 20–40% produktów objętych próbą było nieprawidłowo oznakowanych lub zawierało substancje fałszujące. Każdy z tych produktów może być używany przez sportowców, ale przypadek Rhodiola rosea jest szczególnie niepokojący. Jest stosowany osobno i jako dodatek do innych preparatów celowo i szeroko w celu zwiększenia wytrzymałości fizycznej i psychicznej.

Rhodiola rosea czy bezpieczna?

Rhodiola rosea jest również znana jako złoty, rosyjski i arktyczny korzeń, nazwy związane z jego wartością ekonomiczną i preferowanym siedliskiem. Zimne lokalizacje, często na dużych wysokościach. Był używany w rosyjskim programie kosmicznym przez kosmonautów do walki ze zmęczeniem, a także jest wykorzystywany jako wzmacniacz pamięci i afrodyzjak. Rhodiola rosea była tradycyjnie stosowana w celu zapobiegania chorobie wysokościowej, pomagając zapewnić dobre dotlenienie tkanek, co jest również warunkiem sportowej wytrzymałości i powodem, dla którego jest nadal powszechnie i legalnie stosowane przez sportowców. Jeżeli jest to oryginalny i standaryzowany produkt z Rhodiola rosea to warto go kupić w sprawdzonym sklepie.
Najczęściej spotykanym gatunkiem, który znaleziono w podróbkach produktów, była Rhodiola crenulata, która jest chemicznie podobna, ale nie ma najważniejszej substancji aktywnej rosawiny. Poza tym ogromna rzesza produktów po prostu nie ma odpowiedniej ilości substancji aktywnych deklarowanych na etykiecie

Bezpieczeństwo i jakość leków ziołowych dostępnych dla konsumentów jest kluczową kwestią dla organów regulacyjnych ds. Leków. W UE dyrektywa w sprawie tradycyjnych ziołowych produktów leczniczych (THMPD) i tradycyjna rejestracja ziół (THR) zapewniają konsumentom dostęp do szerokiej gamy popularnych ziołowych leków o gwarantowanej jakości i dobrze zbadanym profilu bezpieczeństwa.

Jednak nadal istnieje duża liczba leków nieuregulowanych i powszechnie dostępnych. Coraz częściej pochodzą one z Internetu. Ekonomicznie opłacalne produkty, w tym produkty Rhodiola rosea, są prawdopodobnymi kandydatami do zafałszowania, zwłaszcza gdy brakuje surowca roślinnego.

Czy suplementy diety mogą nam zaszkodzić?
Czy suplementy diety mogą nam zaszkodzić?

Warto wiedzieć

Kupowanie niezarejestrowanych leków ziołowych i suplementów diety jest ryzykowne, ponieważ produkty te nie były poddawane tak samo rygorystycznym kontrolom, jak produkty wytwarzane w ściśle regulowanym i ściśle monitorowanym procesie. Podczas gdy leki ziołowe zarejestrowane jako produkty certyfikowane dają rzeczywiste gwarancje, niezarejestrowane sprawiają, że ogół społeczeństwa, w tym sportowcy, ma problem z odróżnieniem oryginalnych produktów od niskiej jakości i zafałszowanych.

 

Czy Czy suplementy diety mogą nam zaszkodzić? Czemu Czy suplementy diety mogą nam zaszkodzić? Jak Czy suplementy diety mogą nam zaszkodzić? Co Czy suplementy diety mogą nam zaszkodzić?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *