Aminokwasy w służbie odchudzania

Wiele osób latami walczy z nadmiarem tkanki tłuszczowej, chce skutecznie pozbyć się nadmiaru kilogramów. Jednak nie jest to takie łatwe, dlatego warto sięgnąć po pomoc. W artykule Aminokwasy w służbie odchudzania Bartosz Guran opisuje działanie aminokwasów pomagających spalać tkankę tłuszczową. Wymienia najważniejsze składniki, przytacza badania na ich temat i wskazuje najskuteczniejsze sposoby odchudzania.

Aminokwasy i ich znaczenie dla spalania tłuszczu

Aminokwasy, witaminy, minerały i pierwiastki śladowe odgrywają znaczącą rolę w utracie wagi. To, czy stopniowo przybieramy na wadze, czy pozostajemy szczupli zależy w dużej mierze od naszych hormonów. I tutaj leży klucz do utraty wagi. Jest to indywidualnie dobrana dieta, trening siłowy i tlenowy oraz systematyczna suplementacja pewnych aminokwasów. Te wszystkie rzeczy pozwalają nam stymulować organizm do wytwarzania wystarczającej ilości hormonów spalających tłuszcz. Robią to w naturalny sposób i zgodny z potrzebami organizmu. Dopiero do takiego zestawu można dodać mocniejszy lub słabszy suplement spalający tłuszcz.

Aminokwasy w służbie odchudzania
Aminokwasy w służbie odchudzania

Jednym z ważnych hormonów spalających tłuszcz jest hormon wzrostu GH (somatotropina, STH). Produkujemy ten hormon podczas snu. Pobudza syntezę białek i przyspiesza utlenianie tłuszczu. Osoby z nadwagą na ogół mają niższe stężenia STH, co często utrudnia zmniejszenie masy ciała. Niestety, hormon wzrostu jest bardzo drogi, należy go wstrzykiwać pod ścisłym i kompetentnym nadzorem medycznym. Bezpieczniej jest więc symulować nasze ciała, aby naturalnie wydzielały ten hormon. Wykazano, że niektóre aminokwasy wspomagają ten proces w wielu przypadkach, jeśli wystarczające ich ilości są przyjmowane na pusty żołądek przed snem. Aminokwasy zdolne do tego to: arginina, glutamina i metionina. Syntezę hormonu wzrostu wspomaga także witamina B6, witamina B12 i cynk.

Na co pomaga L-Karnityna?

Badania wykazały, że pacjenci otyli mogą mieć niedobór innego aminokwasu – l-karnityny. W takim przypadku warto go uzupełniać. Karnityna jest substancją biologicznie aktywną (substancją transportującą). Jest syntetyzowana w wątrobie – a jej prekursor w nerkach – z dwóch niezbędnych aminokwasów – lizyny i metioniny. Działa jako cząsteczka nośnika, która transportuje długołańcuchowe kwasy tłuszczowe przez wewnętrzną błonę mitochondrialną. Długołańcuchowe kwasy tłuszczowe mogą przechodzić przez błonę tylko wtedy, gdy zostały zestryfikowane karnityną. Średnio- i krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe mogą przejść bez tego nośnika (cząsteczki transportowej). Dlatego karnityna powinna pojawiać się jako uzupełnienie dobrego spalacza tłuszczu.

Karnityna szybciej transportuje kwasy tłuszczowe i dosłownie „wrzuca je do pieca metabolicznego”. Oznacza to, że organizm pali tłuszcz, zamiast go przechowywać. Ze względu na efekt utleniania tłuszczu karnityna jest również stosowana do redukcji masy ciała. Często określa się ją jako naturalny „spalacz tłuszczu”. Karnityna jest syntetyzowana w pięciu etapach, w których biorą udział także podstawowe kofaktory: witamina B6, witamina B12, niacyna i kwas foliowy. Niedobór którejkolwiek z tych substancji może ograniczać biosyntezę karnityny.

Jak działa L-Karnityna?

Profesor Luppa z Uniwersytetu w Lipsku napisał o zdolności l-karnityny do spalania tłuszczu w swoim eseju z 2004 r. „W odniesieniu do zapobiegania otyłości można powiedzieć, że obecne środki mające na celu poprawę rozkładu tłuszczu są bardziej skuteczne niż propagowane ograniczenia dotyczące spożycia tłuszczu w diecie. Warunkiem koniecznym jest jednak optymalne funkcjonowanie metabolizmu tłuszczów i jego regulacja. L-karnityna odgrywa decydującą rolę jako istotny czynnik w obu przypadkach. Niedobór l-karnityny zmniejsza rozkład kwasów tłuszczowych w macierzy mitochondrialnej z powodu jej funkcji jako nośnika.

 

Aminokwasy w służbie odchudzania
Aminokwasy w służbie odchudzania

L-karnityna jest również ważna w regulacji metabolizmu tłuszczów i węglowodanów, ponieważ jest substratem palmitylo-transferazy karnitynowej (CPT). Co więcej, „ograniczenia w dostępności l-karnityny są nie tylko rozpoznawalne jako zdolności adaptacji metabolizmu lipidów, ponieważ wpływa to również na metabolizm węglowodanów i białek. W konsekwencji może wystąpić obniżony poziom cukru we krwi i zwiększona degradacja białek.” Istnieją wyraźne dowody na to, że karnityna może zwiększyć utlenianie tłuszczu w niektórych komórkach ciała. Ponadto prace dwóch naukowców ze Szwajcarii i USA udowodniły, że podawanie karnityny może zwiększyć mobilizację kwasów tłuszczowych z adipocytów (komórek tłuszczowych). A dodatkowo zwiększyć utlenianie kwasów tłuszczowych w tych komórkach.

Ponadto uzyskano wystarczające dane z siedmiu modeli zwierzęcych. Wszystkie wyraźnie dowodzą, że suplementacja karnityną podczas diety o obniżonej kaloryczności może spowodować pozytywne efekty. Prowadzi to nie tylko do znacznego zmniejszenia zawartości tłuszczu w organizmie w porównaniu z placebo. Chodzi również o wykorzystanie masy mięśni do redukcji tłuszczy.

Badanie kliniczne z 2013 roku wykazuje, że karnityna ułatwia kontrolę wagi. Okazało się, że suplementacja 1000mg L-karnityny dziennie, w połączeniu z treningiem tlenowym, zapewnia znaczną utratę wagi u osób z nadwagą. Uczestnicy badania byli w stanie stracić średnio 400g tkanki tłuszczowej w ciągu czterech tygodni, nie zmieniając diety ani poziomu ćwiczeń. Pomiary obwodu talii wykazały średni spadek o 1,3 cm.

Glutamina przeciwdziała magazynowaniu tłuszczu

Glutamina może być przekształcona w glukozę w nerkach bez wpływu na działanie glukagonu i insuliny. Dlatego też przyczynia się do zaopatrzenia w energię, będąc w stanie ominąć magazynowanie tłuszczu przez insulinę. Przeciwdziała magazynowaniu tłuszczów zapasowych, a tym samym pomaga regulować wagę. Jedno z badań wykazało, że suplementacja glutaminą w diecie wysokotłuszczowej spowodowała utratę tkanki tłuszczowej. Ponadto glutamina może zmniejszyć apetyt na cukier i alkohol.

Witaminy z grupy B i cynk są równie ważne dla spalania tłuszczu

Witamina B jest bardzo pomocna, gdy próbujemy schudnąć, ponieważ prawie wszystkie witaminy z grupy B stymulują zdolność organizmu do rozkładania tłuszczu. Co więcej, są one również źródłem odżywczym dla układu nerwowego, co powinno być szczególnie ważne dla ludzi, którzy chcą schudnąć. Ryboflawina (B2), witaminy z grupy B, niacyna (B3), kwas pantotenowy (B5), biotyna (B7) i kobalamina (B12) są odpowiedzialne za kontrolowanie metabolizmu i stymulowanie rozkładu tłuszczów ciała. Są szczególnie skuteczne i naturalnie bezpieczne w trakcie spalania tłuszczu.

Aminokwasy w służbie odchudzania
Aminokwasy w służbie odchudzania

Dodatkowo witamina B2 jest ważna, ponieważ szybko przekształca białka, węglowodany i tłuszcze w energię. Cynk ma podobne właściwości, ponieważ wspomaga organizm w przetwarzaniu tłuszczu i węglowodanów oraz jest niezbędny dla prawidłowego metabolizmu białek. Aminokwasy mogą zatem wypełniać swoje ważne zadania w zakresie metabolizmu lipidów tylko z wystarczającą ilością cynku

Fenyloalanina jest aminokwasem powszechnie używanym w suplementach do tłumienia apetytu. Jednakże, podobnie jak w przypadku BCAA, dowody na jej działanie są ograniczone. Fenyloalanina może odgrywać rolę w kontrolowaniu apetytu, ale jedyny dostępny dowód opublikowano w latach 90-tych. Badanie ukazało się w czerwcowym wydaniu czasopisma Metabolism z 1994 r. Donosiło, że fenyloalanina stymuluje uwalnianie cholecystokininy hamującej apetyt. Badani ochotnicy, którzy przyjmowali fenyloalaninę 20 minut przed posiłkiem testowym, spożywali znacznie mniej kalorii i zgłaszali zwiększone uczucie pełności niż osoby przyjmujące placebo. Jeśli to prawda, fenyloalanina może oferować korzyści utraty wagi poprzez swój potencjalny wpływ na apetyt. Jednak nowsze badania dające podobne wyniki są konieczne do potwierdzenia jej działania.

Literatura:

  • Rudman, D., Feller, AG, Cohn, L., Shetty, KR, Rudman, IW & Draper, MW (1991) Effects of human growth hormone on body compositionHormone research, Volume 36 supplement 1, (pp. 73-81)
  • Merimee, TJ, Lillicrap, DA & Rabinowitz, D. (1965)Effect of arginine on serum-levels of human growth-hormone Lancet, Volume 2, issue 7414, (pp. 668-670)
  • Welbourne, TC (1995)Increased plasma bicarbonate and growth hormone after an oral glutamine load,The American Journal Of Clinical Nutrition, Volume 61, issue 5, (pp. 1058-1061)
  • Kasai, K., Kobayashi, M. & Shimoda, SI (1978)Stimulatory effect of glycine on human growth hormone secretion,Metabolism, Clinical and Experimental, Volume 27, issue 2, (pp. 201-208)
  • Evangeliou, A. & Vlassopoulos, D. (2003)Carnitine Metabolism and Deficit – When Supplementation is Necessary?Current Pharmaceutical Biotechnology (pp. 211-219)
  • Müller, DM, Seim, H., Kiess, W., Löster, H. & Richter, T. (2002)Effects of Oral l-Carnitine Supplementation on In Vivo Long-Chain Fatty Acid Oxidation in Healthy Adults, Metabolism, Vol.51, issue 11, (pp. 1389-1391)

Literatura II

  • Wutzke, KD & Lorenz, H. (2004)The Effect of l-Carnitine on Fat Oxidation, Protein Turnover, and Body Composition in Slightly Overweight Subjects,Metabolism, Vol.53, issue 8, (pp. 1002-1006)
  • Reda, E., D’Iddio, S., Nicolai, R., Benatti, P. & Calvani, M. (2003)The Carnitine System and Body Composition,Acta Diabetol, issue 40, (pp. 106-113)
  • Odo, S., Tanabe, K. & Yamauchi, M. (2013)A Pilot Clinical Trial on L-Carnitine Supplementation in Combination with Motivation Training: Effects on Weight Management in Healthy Volunteers,Food and Nutrition, Volume 4, (pp. 222-231)
  • Prada, PO, Hirabara, SM, de Souza, CT, Schenka, AA, Zecchin,HG, Vassallo, J., Velloso, LA, Carneiro, E., Carvalheira, JB, Curi, R. & Saad, MJ (2007) L-glutamine supplementation induces insulin resistance in adipose tissue and improves insulin signalling in liver and muscle with diet-induced obesity ,Diabetologia, Volume 50, issue 9, (pp. 149-159)
  • Bowtell, JL, Gelly, K., Jackman, ML, Patel, A., Simeoni, M. & Rennie, MJ (1999)Effect of oral glutamine on whole body carbohydrate storage during recovery from exhaustive exercise,Journal Of Applied Physiology, Volume 86, issue 6, (pp. 1770-1777)

3 thoughts on “Aminokwasy w służbie odchudzania”

  • Bardzo interesujący i pożyteczny artykuł.
    Glutaminę wiem skądinąd jak dawkować. Dawkowanie L-karnityny jest opisane w tym artykule. A czy wiadomo, jaka powinna być ta wieczorna dawka argininy?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *