Nowy wymiar Argininy!

W tym artykule Bartosz Guran przedstawia Nowy wymiar Argininy! Opisuje działanie tego wartościowego aminokwasu oraz skutki jego niedoboru. Dodatkowo wskazuje na najlepszy produkt zawierający argininę. Jeśli zastanawiasz się nad suplementacją aminokwasów i nie wiesz, jakie są tego efekty, co dokładnie możesz zyskać, koniecznie powinieneś przeczytać ten artykuł.

Suplementy klasyfikowane jako przedtreningowe bostery NO są jednymi z najpopularniejszych dodatków do diety dla trenujących na siłowni. Jeśli chodzi o suplementy tlenku azotu, istnieje coś w rodzaju „wielkiej czwórki”: L-arginina, L-cytrulinya agmatyna i azotany.

Przeciwutleniacze także pośrednio wspomagają tlenek azotu i są często stosowane obok „Wielkiej Czwórki”. Problem polega na tym, że arginina jest „najsubtelniejszym” dodatkiem tlenku azotu. Nie warto nawet brać go z innymi suplementami NO, ponieważ rywalizowaliby z nimi o ten sam mechanizm.
Czyli, jeśli zostanie on przyjęty z innym bosterem NO, skończy się tym, że „jako jeden plus jeden plus jeden będzie równy niestety jeden”.

Nowy wymiar argininy!
Nowy wymiar argininy!

W kilku badaniach przyjrzano się korzyściom z przyjmowania L-argininy jako dodatku przed treningiem. Istnieją również istotne dowody pochodzące od sportowców, którzy twierdzą, że ten suplement poprawia siłę, wytrzymałość i regenerację. Podstawowym efektem L-argininy jest zwiększenie syntezy tlenku azotu (NO). Ta naturalna substancja chemiczna powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych, dzięki czemu może przepływać przez nie więcej krwi. Zwiększa to dostarczanie składników odżywczych do mięśni, co skutkuje zwiększoną ilością tlenu, glukozy i białka w tkance mięśniowej podczas wysiłku.

Z tego powodu uważa się, że L-arginina poprawia pośrednio przyrost masy mięśniowej i siły podczas ciężkiego treningu. Może sprzyjać wzrostowi tkanki mięśniowej, skracać czas regeneracji i łagodzić tzw. bolesność potreningową. Kulturyści twierdzą, że skutkuje to również silniejszymi „pompami mięśniowymi”, co oznacza, że mięśnie wyglądają na twarde i wyrazistsze dłużej po treningu. Suplementacja l-argininą może również promować zwiększony metabolizm i spalanie tłuszczu.

Badania nad skutkami dla sportowców

W wydaniu Journal of the International Society of Sports Nutrition z grudnia 2014 roku opublikowano szereg interesujących badań. Wśród nich znalazło się badanie dotyczące suplementacji L-argininy i aminokwasów oraz wpływu na funkcje immunologiczne w kontekście ćwiczeń. Brano pod uwagę profesjonalnych sportowców, którzy cierpią z powodu wysokich wskaźników katabolizmu białek i profilu prozapalnego. Profil ten obejmuje uszkodzenie mięśni, bolesność, przewlekły stres oksydacyjny i tłumienie odporności. Objawy te są znane jako zespół przetrenowania, który zwiększa zakażenie URTI (zakażenie górnych dróg oddechowych) wynikające z wyczerpującego wysiłku fizycznego.

Badanie wykazało, że przyjmowanie tego argininy pozwoliło sportowcom wyczynowym trenować bezpieczniej. Przewlekły stres oksydacyjny jest zaburzeniem normalnego stanu redoks (redukcja/utlenianie) komórki. Zaburzenie to powoduje toksyczną produkcję nadtlenków i wolnych rodników, które uszkadzają części komórek. Wśród nich znajdują się białka, lipidy i DNA. Wzmocnienie układu odpornościowego jest potrzebne podczas kulturystyki, ponieważ intensywny trening powoduje wielokrotne obciążenie fizyczne organizmu. Może zwiększyć ryzyko zakażenia lub uszkodzenia mięśni.

L-arginina pomaga utrzymać ogólny stan zdrowia poprzez pobudzenie układu odpornościowego. Pomaga pozbywać się wolnych rodników i zwiększa wydajność układu odpornościowego. Zalety L-argininy obejmują szybsze gojenie ran oraz utrzymanie funkcji immunologicznych i hormonalnych. Pomaga również nerkom usuwać produkty odpadowe, rozszerza i rozluźnia tętnice. L-arginina jest aminokwasem i jest prekursorem tlenku azotu (NO), substancji chemicznej, która pomaga naczyniom krwionośnym rozszerzać i poprawiać krążenie.

Objawy niedoboru argininy

Rzadko występuje niedobór tego suplementu, jednak dla sportowców i kulturystów może być korzystne zwiększenie konsumpcji okołotreningowej tego aminokwasu. Występuje w produktach mlecznych, gorzkiej czekoladzie, rybach, ziarnach, orzechach i nasionach, drobiu, czerwonych mięsach i kiełkach pszenicy. Podczas nietypowego stresu, spowodowane przez infekcje, oparzenia i urazy, ciało może nie być w stanie wyprodukować wystarczającej ilości argininy, aby poradzić sobie z tymi warunkami.

Nowy wymiar argininy!
Nowy wymiar argininy!

Niektóre objawy niedoboru L-argininy to opóźnienie dojrzałości płciowej, upośledzenie produkcji insuliny, IGT (upośledzona tolerancja glukozy) i metabolizm lipidów w wątrobie. Korzyści L-argininy są wykorzystywane w celu poprawy przepływu krwi w zaburzeniach erekcji. Ten suplement pomaga rozszerzyć naczynia krwionośne w okolicy narządów płciowych i pomaga w utrzymaniu pełnej erekcji.

Ekspert żywieniowy dr Jonathan V. Wright twierdzi, że synteza NO (NOS), która znajduje się w komórkach nerwowych i mięśniowych pobiera atom azotu (N) z aminokwasu L-argininy i łączy go z atomem tlenu (O) tworząc tlenek azotu. Nie ma opracowanej standardowej dawki dla L-argininy dla kulturystów, ale dobra dawka waha się od 2-30g dziennie. Podczas suplementacji argininy mogą wystąpić działania niepożądane, takie jak nudności, biegunka i osłabienie, dlatego zalecana jest niska dawka na początek. Niska dawka zaczyna się od 3-5 gramów dziennie, przyjmowanych przed i po treningach. Po pierwszym tygodniu przyjmowania 3-5 gramów dziennie zwiększaj dawkę do punktu, w którym korzyści są maksymalizowane, ale skutki uboczne są minimalne. L-argininę należy również cyklicznie przerwać po 2 miesiącach i wznowić po kolejnych 2 miesiącach.

Nowatorskie podejście do argininy.

Największym problemem suplementów z argininą jest jest biodostępność po ich doustnym spożyciu. L-arginina nie okazała się skuteczna w poprawianiu wyników ćwiczeń w wielu badaniach, gdzie podawano ją doustnie. Jest to prawdopodobne, ponieważ większość połkniętej L-argininy jest metabolizowana lub rozkładana, zanim uzyska szansę dotarcia do krwiobiegu. Dlatego firma Extryfit stworzyła suplement Peptides Arginine. To najnowocześniejsza, opatentowana forma argininy dostępna na rynku.

Łączy wolną formę L-argininy z peptydami izolowanymi z serwatki za pomocą technologii frakcjonowania i separacji. Ten proces zapewnia maksymalny efekt tej formy. Użyty w suplemencie surowiec PepForm Arginine Peptides jest tworzony przy użyciu zgłoszonej do opatentowania technologii PepForm firmy Glanbia. Ta technologia została zaprojektowana w celu poprawy transportu różnych aminokwasów do tkanki mięśniowej. Jest ona spełnieniem marzeń sportowców, którzy pragnęli bardziej wydajniej dostarczać składniki odżywcze przed i po treningu. W tym pomaga opatentowany  PepForm zawarty w Arginine Peptides. Produkt ten poprawia przepływ krwi do mięśni i przyczynia się do lepszej syntezy oraz wzrostu mięśni. W tym wypadku nie mamy do czynienia z czystą argininą ani jej solą, ale opatentowaną formą peptydu argininy, który jest na podany w postaci dobrze rozpuszczalnej i wysoce biodostępnej.

Nowy wymiar argininy!
Nowy wymiar argininy!

Aby jak najlepiej wykorzystać zalety l-argininy w tej opatentowanej formie warto ją połączyć z naturalnymi azotanami. Wykazano, że podobnie jak azotany wyciągi flawonoidowe poprawiają ciśnienie krwi. Flawonoidy mają silne działanie przeciwutleniające i występują niemal we wszystkich owocach i warzywach. Naukowcy są przekonani, że flawonoidy nie tylko zwiększają produkcję tlenku azotu, ale także zmniejszają jego rozpad, promując ogólnie jego wyższy poziom. Warzywa i owoce zawierają kilka związków, takich jak azotany i flawonoidy, które mogą pomóc utrzymać ciśnienie krwi pod kontrolą poprzez zwiększenie poziomu tlenku azotu.

Zwiększ wydajność ćwiczeń

Tlenek azotu bierze udział w wielu procesach komórkowych, w tym w poszerzeniu naczyń krwionośnych lub rozszerzeniu naczyń. Szersze naczynia krwionośne pomagają zwiększyć dostarczanie składników odżywczych i tlenu do pracujących mięśni podczas ćwiczeń, zwiększając tym samym wydajność ćwiczeń.

Dzięki temu suplementy zawierające tlenek azotu stały się popularne wśród sportowców i osób rekreacyjnie trenujących na siłowni. W wielu analizach wykazano, że azotany poprawiają wydajność ćwiczeń u rowerzystów, biegaczy, pływaków, a nawet kajakarzy. Dlatego też naturalne azotany np z soku z buraka razem z doskonale biodostepną formą peptdową l-argininy z Peptides Arginine Extryfit (w ilości 2-4 kpasułek) daje nam doskonałe efekty.

Literatura

1. Medicincal Review.2002, Dec;7 (6):512-22.
2. Appleton, J. 2002. Arginine: Clinical potential of a semi-essential amino.
3. Nakaki T; Kato R. 1994. Beneficial circulatory effect of L-arginine.Japanese Journal of Pharmacology.Oct, 66:2, 167-71
4. http://1001herbs.com/l-arginine/
5. Reyes AA; Karl IE; Klahr S Role of arginine in health and in renal disease [editorial] American Journal of Physiology, 1994 Sep, 267:3 Pt 2, F331-46
6. Albina JE, Mills CD, Barbul A, Thirkill CE, Henry WL Jr, Mastrofrancesco B, Caldwell MD.Arginine metabolism in wounds.American Journal of Physiology 1988;254:E459-E467.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *