Ból stawów – jak sobie pomóc?

Jeżeli zaczynasz obawiać się o kondycję swoich stawów, to zapoznaj się z artykułem Jak chronić stawy? Bartosz Guran podaje w nim najczęstsze problemy jakie mogą pojawić się u osób aktywnych fizycznie. Jeżeli chcesz poznać odpowiedzi, co może Ci dolegać, dlaczego, a także w jaki sposób rozwiązać zaistniałą sytuację to ten artykuł Ci pomoże. Dzięki niemu uzyskasz łatwe odpowiedzi na wszelkie wątpliwości i nasuwające się pytania.

Jednym z najczęstszych problemów, z jakimi borykają się sportowcy intensywnie trenujący jest ból stawów. W Internecie lub na siłowniach można spotkać się ze zdaniami rodzaju: „Żyję na środkach przeciwbólowych, aby pozbyć się tego bólu w łokciu”. Większość magazynów/blogów bagatelizuje ten temat, albo wcale go nie podejmuje. Być może z ich punktu widzenia nie jest po prostu ciekawy czy nowatorski. Jeśli jesteś jednym z tysięcy ludzi, którzy trenują i czujesz ból to po prostu szukasz czegoś, co Ci pomoże.

Specjaliści szacują że aż 80% dolegliwości bólowych sportowców jest całkowicie możliwe do uniknięcia. Jeśli spojrzysz na ludzi, którzy cierpią na przewlekły ból stawów, sześć na dziesięć razy możesz zobaczyć dlaczego. Rzadko się rozgrzewają, trenują zbyt długo i/lub zbyt często, a do tego używają zbyt ciężkich ciężarów na kilka ruchów częściej niż powinni. Nie mają czasu na to, aby ich stawy, ścięgna, mięśnie itp. mogły się zregenerować po ciężkich treningach Jeśli rozgrzejesz się i rozciągniesz dokładnie, trenuj nie dłużej niż godzinę trzy-cztery dni w tygodniu, wykonuj zróżnicowane cardio i kontroluj powtórzenia. Odpocznij kiedy potrzebujesz, miej dobrą formę, spożywaj odpowiednie składniki odżywcze i jeżeli nadal masz problemy ze stawami, to wówczas pomyśl o suplementacji.

Rodzaje problemów ze stawami

Ból stawów - jak sobie pomóc?
Ból stawów – jak sobie pomóc?

Istnieją oczywiście różne rodzaje problemów, które powodują częste bóle stawów u sportowców i „normalnych” ludzi. Zapalenie kaletki, zapalenie ścięgien, różne rodzaje zapalenia stawów i inne dolegliwości mogą być przyczyną bolących stawów danej osoby,

Artretyzm

Dwa najczęściej pojawiające się problemy to choroba zwyrodnieniowa stawów i ich reumatoidalne zapalenie. Z tych dwóch choroba zwyrodnieniowa stawów jest zdecydowanie najbardziej powszechna wśród kulturystów i innych sportowców. Powoduje ją zużyciem stawów i charakteryzuje się pogorszeniem jakości chrząstki na końcach kości. Po prostu gładka chrząstka staje się szorstka, wywołując coraz większe tarcie i ból. Nieleczony i nierozpoznany, może stać się bardzo wyniszczający dla ciężko trenującego sportowca. Przewlekła choroba zwyrodnieniowa stawów niejednokrotnie była przyczyną zakończenia kariery u wielu sportowców.

Zapalenie torebki stawowej

W naszych stawach są małe „worki” wypełnione płynem nazywane kaletkami. Zadaniem ich jest wspomaganie ruchu mięśni/stawów poprzez amortyzację stawów i kości przed tarciem. Jeśli worki te mają stany zapalne i/lub zranione są z powodu różnych przyczyn, wywołuje to przewlekły ból zwany zapaleniem kaletki. Najczęściej występuje w ramieniu lub łokciu (łokieć tenisisty), ale można go również znaleźć w innych stawach ciała. Boli i to bardzo i może szybko zakończyć treningi, jeśli nie będzie leczony.

Zapalenie ścięgien

Zapalenie ścięgien jest prawdopodobnie najczęstszą przyczyną bólu dla sportowców i jest (na szczęście) najłatwiejsza do leczenia. Jednakże, jeśli go nie leczysz, a jedynie starasz się ignorować ból, może to stać się prawdziwym problemem. Który może zakończyć szybko Twoje treningi. Zasadniczo zapalenie ścięgien oznacza, że ścięgna wokół stawu uległy poważnemu stanowi zapalonemu z powodu nadmiaru, mikro urazów itp. Chociaż może to brzmieć dość banalnie,  to dla osób cierpiących na przewlekłe zapalenie ścięgien nie jest to śmieszne. A wprost przeciwnie – bardzo bolesne.

Terminy medyczne dotyczące dolegliwości nazywanych „zapaleniem” mówią nam, że chociaż przyczyny i odczucia są różne, to problemem jest stan zapalny. Zapalenie charakteryzuje się bólem, obrzękiem, zaczerwienieniem i mniej oczywistymi objawami. Dlatego mamy z jednej strony środki przeciwzapalne, które maja je leczyć, a z drugiej strony stosujemy też specyfiki odbudowujących stawy.

Co na stawy?

Ból stawów - jak sobie pomóc?
Ból stawów – jak sobie pomóc?

Olej lniany

Olej lniany jest wyjątkowo bogaty w kwasy tłuszczowe Omega-3 (kwas alfa-linolenowy). Kwasy tłuszczowe omega-3, pochodzące z ryb, lnu itp. W literaturze naukowej/medycznej wykazano, że doskonale działają w celu zmniejszenia wszelkiego rodzaju stanów zapalnych. Słowo „zapalenie” kojarzone jest z problemami stawów. Jak myślisz, jak działają niesteroidowe leki przeciwzapalne? Zmniejszają stan zapalny, ale wywołują także potencjalne skutki uboczne i problemy zdrowotne. Tak więc omega -3 jest naturalnym i bezpiecznym środkiem przeciwzapalnym. Z obu niezbędnych kwasów tłuszczowych organizm wytwarza coś, co nazywa się prostaglandynami. Są one bardzo krótkotrwałymi substancjami podobnymi do hormonów, które regulują aktywność komórkową w zależności od chwili. Prostaglandyny regulują ciśnienie krwi, odpowiedzi zapalne, wrażliwości na insulinę, odpowiedzi immunologiczne, procesy anabolicznych/katabolicznych i setki innych znanych i nieznanych funkcji. Kwasy tłuszczowe Omega 3 są odpowiedzialne za tworzenie przeciwzapalnych prostaglandyn, a prostaglandyny są odpowiedzialne za wytwarzanie wielu prozapalnych prostaglandyn oraz inne produkty pochodzące z EFAS. Wysokie spożycie olejów Omega 3 zmniejsza stan zapalny (i ból) przez ten mechanizm. Oczywiście jest to znacznie bardziej skomplikowane. Ludzie, którzy dodają 1-3 łyżki oleju lnianego do napoju białkowego lub sałatki, lub suplementują omega 3 często zauważają zmniejszenie bólu w stawach. Nie wspominając o wszystkich innych wspaniałych rzeczach, które EFAS może zrobić dla ciężko trenującego kulturysty.

Żelatyna

Choć może się to wydawać dziwne, ale żelatyna może być tym, co lekarz nakazał kiedyś dla bolących stawów. Od wielu lat jest znana na całym świecie jako żywność i suplement. Wykonuje się ją z kolagenu zwierzęcego. U wszystkich zwierząt – w tym w ludzkim kolagenie – stanowi niezbędne białko strukturalne, ważną część kości, ścięgien i tkanek łącznych. Jest to twarde, nierozpuszczalne białko, niezbędne do utrzymania wielu komórek i tkanek ciała razem.

Żelatyna zawiera wyjątkowo wysoką zawartość dwóch aminokwasów, które odgrywają ważną rolę w tworzeniu kolagenu, mianowicie prolinę i glicynę. W rzeczywistości potrzeba 43 gramów suszonych białek jaja, 35 gramów suszonego mleka beztłuszczowego lub 89 gramów chudej wołowiny, aby zrównać ilość proliny w zaledwie 10 gramach zhydrolizowanej żelatyny. Chociaż organizm może tworzyć te dwa aminokwasy samodzielnie, zasugerowano, że w pewnych warunkach szybkość syntezy może być niewystarczająca, aby zapewnić podstawowe wymagania ciała, a degradacja może przewyższać procesy syntezy (tj. występuje stała utrata kolagenu ciała).

Spożycie zhydrolizowanej żelatyny wydaje się być alternatywną drogą do uzyskania chondrocytów (komórek wytwarzających chrząstki) i osteoblastów (komórek tworzących kości) w organizmie wystarczających ilości tych ważnych aminokwasów do wytwarzania białek strukturalnych. Chociaż chondrocyty są krytyczne dla tworzenia kolagenu, ich liczba jest ograniczona. Na ich zdolność do tworzenia tak bardzo potrzebnego białka wpływa dziedziczność, wiek, aktywność fizyczna (za mała lub za duża), obrażenia i dostępność składników odżywczych. Chociaż metabolizm kości jest dość złożony i nie do końca zrozumiany, są badania, które pokazują, że spożycie zaledwie 10 gramów hydrolizowanej żelatyny dziennie skutecznie zmniejsza ból, poprawia mobilność i ogólne zdrowie kości/chrząstki. Kilka randomizowanych, podwójnie zaślepionych prób krzyżowych wykazało poprawę objawów związanych z bólem stawów (Adem i in., Therapiewoche, 1991).

Suplementy

Ludzie z EXTRIFIT, stworzyli wieloskładnikowy suplement Flexian. Zawiera hydrolizowaną żelatynę, wapń i witaminę C. Wapń ma oczywiste znaczenie dla zdrowia kości, a witamina C jest niezbędnym i ograniczającym składnikiem odżywczym dla tworzenia tkanki łącznej. Ten suplement jest dość tani, nie ma skutków ubocznych i dobrze smakuje. Polecam jedną porcję przed śniadaniem dla osób cierpiących na bóle stawów.

Produkt ten zawiera glukozaminę, siarczan chondroityny, oleje rybne EPA/DHA,witaminę E, rozpuszczalną w tłuszczach witaminę C.

Więc czy to wszystko zadziała?

Ból stawów - jak sobie pomóc?
Ból stawów – jak sobie pomóc?

Glukozamina to jeden z najlepszych naturalnych produktów, które pomogą leczyć i zapobiegać zwyrodnieniu chrząstki. Jest istotną częścią chrząstki, płynu maziowego i innych składników stawów. Siarczan chondroityny związany jest z glukozaminą i jest częścią rodziny zmodyfikowanych cukrów, tworzących strukturalne cząsteczki w chrząstce. Jak wspomniano wcześniej, oleje rybne Omega 3 (EPA/DHA) słyną z uśmierzania bólu i stanu zapalnego w stawach i innych częściach ciała. Do tego typu suplementów dodaje się witaminę E i C przeciwutleniacze. Ponieważ dobrze wiadomo, że patologiczny poziom wolnych rodników jest częścią uszkodzenia, które ma miejsce w stawach. Wreszcie, mangan kwas hialuronowy jest potrzebny jako kofaktor w wielu procesach enzymatycznych związanych z syntezą chrząstki i integralnością chrząstki.

Teraz wiesz, dlaczego suplementy na stawy są wieloskładnikowe i bogate w specyficzne ich rodzaje! Podsumowując, powyższe składniki wydają się mieć określoną skuteczność. Dobrane jako produkt złożony mają charakter synergiczny. Jest to bardzo dobry i kompletny suplement do zapobiegania. Doskonale sprawdzi się także dla osób szukających ulgi w ich kłopotach lub jakichkolwiek przewlekłych stanów zapalnych.

Jeśli jesteś jednym z milionów ludzi, którzy cierpią z powodu chronicznego bólu stawów po wejściu na siłownię, najpierw upewnij się, że nie popełniasz żadnego z najczęstszych błędów opisanych na początku tego artykułu. Po drugie, zasięgnij opinii dobrego lekarza medycyny sportowej, aby dowiedzieć się, jaki jest twój problem. Nie chcesz samodzielnie diagnozować, co może być poważnym problemem. Na koniec zacznij od jednego z powyższych produktów i sprawdź, czy poprawia to Twój stan.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *