Jak poprawić działanie białka serwatki WPC?

W artykule Bartosz Guran odpowiada na pytanie Jak poprawić działanie białka serwatki? Dzięki niemu poznajemy opracowania naukowe, które pomogą nam zoptymalizować naszą dietę i dowiedzieć się, co sprawi, że białka będą szybciej wchłaniane. Korzystając z przedstawionych wyników i rad autora możemy osiągnąć wymarzone rezultaty i cele, Dzięki niemu dowiesz się jak rozwiązać możliwe problemy, które dotychczas Ci towarzyszyły.

Wszyscy wiedzą, że większość współczesnych ludzi ma niski poziom kwasu żołądkowego i ma problem, żeby strawić i wchłonąć całe białko np ze steku. ”A co z lekkostrawnym białkiem serwatkowym? Powinieneś być w stanie łatwo je strawić a tym bardziej przyswoić, prawda? Przyjmujesz, że możesz szybko wchłonąć prawie 100% shake’a z białkiem serwatki?

Cóż, mylisz się. Niestety, przetrawiamy tylko niewielką ilość białka serwatkowego w postaci płynnej. Zaskoczony?

Badania są w tym względzie dość jasne. Rzeczywiście, ostatnie pomiary kontrolowały, ile białka serwatki możemy wchłonąć w jednym PŁYNNYM posiłku. Okazuje się, że upłynęło 1,5 godziny, zanim gęsta ciecz (np. Shake białka serwatkowego) przeszedł przez odcinek jelita, który może go wchłonąć. Ale to nie jest najnowsza wiadomość. Maksymalna szybkość wchłaniania białka serwatkowego wynosi około 8-10 gramów na godzinę.

Czyli mając porcję suplementu zawierające 50 gramów, a wchłaniając 10 gramów na godzinę otrzymujemy rezultat równy 5 godzin.

Tak więc trawienie tego białka zajmie 5 godzin. Ale pamiętajcie, mamy tylko 1,5 godziny, bo tyle czasu potrzebuje na przejście przez odcinek jelita.

Jak poprawić działanie białka serwatki WPC?
Jak poprawić działanie białka serwatki WPC?

Zagadnienia badawcze

Jak wspomniano powyżej, przyjrzano się jednemu z możliwych sposobów zwiększenia absorpcji białek serwatkowych – a co za tym idzie – dostarczania aminokwasów i wzrostu mięśni. Badanie opisano w:

{Oben J, Kothari SC i Anderson; ML. Otwarte badanie mające na celu określenie wpływu doustnego enzymu proteolitycznego na metabolizm koncentratu białek serwatki u zdrowych mężczyzn JISSN 2008 5 (10).}

W tym badaniu naukowcy postawili pytanie: co mogą zrobić sportowcy, aby zwiększyć wchłanianie serwatki?

Właściwie badacze zapytali, czy „enzymy trawienne zwiększą szybkość wchłaniania koncentratu białek serwatkowych WPC”.

Metody

W tym badaniu czterdziestu jeden uczestników zgłosiło się na ochotnika do analizy krwi i moczu. Byli to zdrowi mężczyźni. Wszyscy szczupli (z BMI między 20 a 24) i stosunkowo młodzi – między 19 a 35 rokiem życia. Uczestnicy otrzymali proszek koncentratu białek serwatkowych o smaku wanilii, który zawierał 85% białka, 6% tłuszczu i innych składników – brak środków rozpuszczających, emulgatorów lub „wypełniaczy”. Nawiasem mówiąc, okazuje się, że 50 gramów proszku białka serwatkowego to w rzeczywistości 42,5 grama białka.

Po pierwsze, naukowcy przyjrzeli się temu, co dzieje się, gdy ci panowie wypili 50 g porcji samego białka serwatkowego (próbki kontrolnej). Po suplemencie przetestowano dwie rzeczy: poziomy aminokwasów w surowicy (ilość aminokwasów krążących w krwiobiegu) i ile azotu wydalono z organizmu. Zmierzyli poziomy aminokwasów w surowicy przed wypiciem serwatki i w różnych punktach później (30 minut do 4 godzin po wypiciu białka serwatki).

Aby dowiedzieć się ile całkowicie wydalono azotu, naukowcy pobrali mocz uczestników na 24 godziny po wypiciu serwatki. Wiedząc, ile białka było w spożytym suplemencie i ile azotu jest wydalane (mocz), mamy obraz ogólnego bilansu azotowego. Należy zauważyć, że istnieją bardziej czułe metody określania ogólnego bilansu azotowego za pomocą analizy krwi.

Bardziej szczegółowe wyjaśnienia naukowe!

Bilans azotu występuje wtedy, gdy spożycie azotu (pożywienie z białkiem) = wydalanie azotu. Jeśli spożycie azotu jest większe niż wydalanie azotu, to w organizmie występuje stan anaboliczny. Jest to zjawisko pozytywne jeśli chcesz sprawić, żeby nastąpił wzrost, albo utrzymanie masy mięśniowej.

Z kolei, jeśli spożycie azotu jest niższe niż wydalanie azotu, to w organizmie występuje stan kataboliczny, który powoduje rozpad tkanki (nie jest dobre jeśli chcesz uzyskać lub utrzymać mięśnie). Ponieważ ilość spożywanej serwatki jest taka sama we wszystkich przypadkach, zmniejszenie wydalania azotu oznacza bardziej pozytywny bilans azotu. Tak więc w tym przypadku mniejsze wydalanie azotu oznacza dogodną sytuację dla większego wzrostu mięśni!

Jak poprawić działanie białka serwatki WPC?
Jak poprawić działanie białka serwatki WPC?

Wyniki

Okazuje się, że gdy uczestnicy pili tylko koncentrat białka serwatki, osiągnięcie maksymalnych poziomów aminokwasów w surowicy zajęło 4 godziny. Zwiększyło się o około 30% w stosunku do wartości wyjściowej (z 1,71 mg/l do 2,22 mg/l). Tak więc, z popularnym, ale czystym, koncentratem otrzymujesz 30% wzrost całkowitych poziomów aminokwasów po 4 godzinach. Pozostaje pytanie co teraz?

Może pora spróbować enzymów trawiennych.

Chociaż odkrycia dotyczące samej serwatki są interesujące, prawdziwym celem tego badania było sprawdzenie, czy enzymy proteolityczne pomogły zwiększyć wchłanianie białek. Enzymy proteolityczne (w tym przypadku Aspergillus niger i Aspergillus oryzae ) są po prostu enzymami trawiennymi, które pomagają trawić białko. My sportowcy możemy jednak używać innych dobrych i skutecznych enzymów trawiących białko pod postacią suplementu.

Po tym, jak cała grupa spożyła WPC bez żadnych enzymów, badacze podzielili grupę. Jedna grupa piła WPC wraz z 2,5 g enzymów; druga grupa wypiła taką samą ilość koncentratu, ale z 5 gramami enzymów.

Podobnie jak w przypadku picia czystego WPC obie grupy miały maksymalne poziomy aminokwasów w surowicy 4 godziny później. Nic tam ekscytującego. Nauczyliśmy się już, że wchłanianie WPC wymaga czasu. To nie szybko trawiony izolat, a tym bardziej nie dynamicznie wchłaniany, ale częściowo strawiony hydrolizat.

WPC i enzymy razem wykazały znacznie wyższe poziomy aminokwasów po 4 godzinach. Pamiętaj, że bez żadnych enzymów było tylko „marne” 30% wzrostu poziomu aminokwasów. Przy 2,5 gramach enzymów poziom aminokwasów był o 110% wyższy po 4 godzinach. Z kolei 5 gramami enzymów, sprawiło, że rezultat był jeszcze lepszy – 90 % wyższy. Czyli mamy 90 % w porównaniu z 30% w tym samym czasie – daje imponujący wynik!

Tak się składa, że naukowcy przyjrzeli się także poszczególnym aminokwasom. Czyli, alanina, walina, leucyna i mnóstwo innych. Grupa przyjmująca 5 gramów enzymów miała również wyższe poziomy poszczególnych aminokwasów niż podczas picia samego białka serwatki. Wyjątkiem były poziomy aminokwasów: seryny i metioniny. Tak więc wszystkie aminokwasy rozgałęzione (BCAA) były w wyższym stężeniu po spożyciu z 5 gramami enzymów.

Innym interesującym odkryciem było to, że mniej azotu było wydalane, gdy WPC miało również dodatek enzymów. Pamiętaj: mniej wydalanego azotu oznacza bardziej pozytywny bilans azotu, co z kolei prowadzi do bardziej anabolicznego środowiska w organizmie.

Jak poprawić działanie białka serwatki WPC?
Jak poprawić działanie białka serwatki WPC?

Wnioski

Po pierwsze, jest całkiem jasne, że prawdopodobnie nie wchłaniasz całego białka z WPC, jeśli pijesz je w czystej i PŁYNNEJ formie. Z tego badania (i innych) wynika, że w normalnych warunkach ciecze przepływają zbyt szybko przez przewód pokarmowy. Dlatego tylko pewna ilość białka może zostać wchłonięta podczas normalnego czasu tranzytu.

To opracowanie równie pokazuje, że wyższe dawki białka serwatkowego są lepiej wchłaniane, jeśli jednocześnie zażywa się enzymy trawienne. Gdy to zrobisz, uzyskasz wyższy poziom aminokwasów we krwi. Dzięki czemu będziesz miał więcej do dyspozycji mięśni i innych tkanek, co jest niemalże celem picia serwatki – aby aminokwasy były dostępne dla twojego ciała.

Po drugie: jakie inne rzeczy pomagają nam wchłonąć białko serwatkowe? Można popijać napój z białkiem serwatkowym, co około 15- 20 minut przez godzinę (nie całość od razu), wtedy absorpcja jest lepsza. Da się także znaleźć sposób na spowolnienie czasu tranzytu w organizmie, np dodając białko do płatków owsianych, ryżu czy kleiku. Wolno również zastosować mieszankę białek zawierającą przykładowo kazeinę i WPC lub mieszankę WPI, WPC i zdrowe tłuszcze.

Wszystkie te proste sposoby poprawiają wchłanianie. Chociaż w przypadku suplementacji enzymami mamy efekt optymalny. Zatem najlepiej jest skorzystać z obu rozwiązań, czyli jakaś z podanych metod spowolnienie czasu tranzytu płynnego białka w jelitach i uzupełnienie enzymami proteolitycznymi.

Wydaje się, że w końcu wszyscy powinniśmy być bardziej zaniepokojeni tym, ile z tego, co jemy, składem i jakie jest w rzeczywistości absorbowane. To, co jesz, niekoniecznie oznacza to, co zjesz to w pełni wchłaniasz i ze organizm ma to do dyspozycji.

W przypadku suplementacji białek serwatkowych, dzięki nauce, dni wypijania 50 g koktajli białkowych odeszły w niepamięć. Jeśli nie znajdziesz sposobów na spowolnienie czasu tranzytu i/lub zwiększenie szybkości wchłaniania podstawowego białka sportowca – czyli WPC , będziesz wydawał ciężko zarobione pieniądze na zwiększenie azotu w moczu w porównaniu z rosnącym poziomem białka w mięśniach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *