Porównajmy popularne diety!

Dobrze wiesz, że pozbycie się zbędnych kilogramów nie jest proste. Próbowałeś już różnych diet, jednak nie zdołałeś kontynuować żadnej dłużej niż miesiąc. Właśnie do takich osób jak Ty Bartosz Guran woła: Porównajmy popularne diety! W tym artykule opisuje on najpopularniejsze diety, podaje ich wady i zalety oraz określa dla kogo będą najlepsze. To prawdziwe kompendium wiedzy!

Czy analizowane były kiedyś i porównywane różne diety przez prawdziwych specjalistów i lekarzy? Czy ktoś bezstronny zestawił plusy i minusy najpopularniejszych diet ? Otóż tak! Brytyjskie Stowarzyszenie Dietetyczne przyjrzało się niektórym z najpopularniejszych diet i wydało werdykt na temat tego, czy i jak będą one działały.

Czym jest dieta 5:2?

Ta dieta opiera się na zasadzie przerywanego postu, w którym odżywia się normalnie przez pięć dni i ogranicza spożycie kalorii dla pozostałych dwóch. Poza utratą wagi fani twierdzą, że dieta 5: 2 może poprawić długość życia i funkcjonowanie mózgu. Dodatkowo może chronić przed chorobami takimi jak demencja i choroba Alzheimera. Ale dowody na skuteczność diety są ograniczone.

W jednym z badań przeprowadzonych w 2010 r. uczeni doszli do ciekawych wniosków. Kobiety stosujące dietę 5: 2 osiągnęły podobny poziom utraty wagi co kobiety stosujące dietę kontrolowaną kaloriami. W dodatku u nich rzadziej rozwijały choroby przewlekłe, takie jak cukrzyca typu 2. Istnieją również dowody na to, że model 5: 2 może pomóc zmniejszyć ryzyko niektórych nowotworów związanych z otyłością, takich jak rak piersi.

Wady i zalety diety 5:2

Plusy: Trzymanie się ograniczonej liczby kalorii przez dwa dni w tygodniu jest łatwiejsze do osiągnięcia niż przez cały tydzień. Więc łatwiej jest wytrwać w tej diecie i skutecznie schudnąć. Dwa dni w tygodniu na ograniczonej diecie może prowadzić do większego zmniejszenia tkanki tłuszczowej, insulinooporności i innych chorób przewlekłych. Dieta 5:2 wymaga ograniczenia kalorii na dwa dni w tygodniu.

Uwagi: Dni ścisłej diety nie oznaczają nieograniczonego jedzenia. Nie musisz być tak surowy w wyborze żywności, ale nadal powinieneś dokonywać zdrowszych wyborów. Ostry post może również powodować zawroty głowy, rozdrażnienie, bóle głowy i usłyszenie koncentracji, co może wpływać na codzienne życie. Inne zgłaszane działania niepożądane to trudności ze snem i senność w ciągu dnia, nieświeży oddech i odwodnienie.

Porównajmy popularne diety
Porównajmy popularne diety

Co uważają specjaliści? Jeśli zdecydujesz się na przestrzeganie diety, wybierz oparty na dowodach plan zdrowego, zrównoważonego jedzenia. Powinien być także napisany przez dietetyka, nie twórz go samodzielnie. Ważne jest dla zdrowia, aby uniknąć niedoborów żywieniowych, odwodnienia i przejadania się. Nigdy nie próbuj opóźniać lub pomijać posiłków, jeśli jesteś w ciąży, miałeś lub jesteś podatny na zaburzenia jedzenia lub cukrzycę.

Czym jest dieta Dukana?

Ta dieta to nisko węglowodanowa, wysokobiałkowa dieta. Nie ma ograniczeń co do tego, ile możesz jeść w czterech fazach tego planu, pod warunkiem, że będziesz przestrzegać zasad. Podczas pierwszej fazy stosuje się ścisłą dietę ubogą w białko, która obejmuje kurczaka, indyka, jaja, ryby i beztłuszczowy nabiał. Ta faza trwa pięć dni.

W przeciwieństwie do diety Atkinsa, dieta Dukana zakazuje warzyw i poważnie ogranicza tłuszcz. Następne trzy fazy planu przewidują stopniowe wprowadzanie niektórych owoców, warzyw i węglowodanów. A ostatecznie wszystkich produktów spożywczych. Celem jest stopniowa utrata wagi do 1 kg tygodniowo i wypracowanie długoterminowej kontroli wagi. Ostateczna dieta nie ma limitu czasowego.

Wady i zalety diety Duncana

Plusy: Na początku możesz schudnąć bardzo szybko, co może być motywujące. Jest bardzo rygorystyczna, co niektórzy lubią i jest łatwa do wprowadzenia w życie. Poza utrzymywaniem niskotłuszczowej, niskosolnej i wysokobiałkowej żywności, nie ma ograniczeń co do tego, ile można zjeść w ciągu pierwszych dwóch tygodni.

Uwaga: Początek diety może obejmować szereg skutków niepożądanych, w tym nieświeży oddech, suchość w ustach, zmęczenie i zawroty głowy. Dodatkowo możesz cierpieć na bezsenność i nudności z powodu wycinania z diety węglowodanów. Brak pełnoziarnistych owoców i warzyw na początku diety może również powodować zaparcia. Potrzebne jest użycie więc użyć dobrego suplementu witaminowego.

Co myślą specjaliści? Dieta Dukana nie jest zbilansowana pod względem odżywczym. Co potwierdza fakt, że potrzebujesz suplementu witaminowego, omega 3 i uzupełnienia błonnika. Może być potrzebna dodatkowa porcja enzymów trawiennych. Istnieje niebezpieczeństwo, że ten rodzaj diety może zwiększyć ryzyko długotrwałych problemów zdrowotnych, jeśli nie przestrzegasz powyższych zasad. W początkowej fazie diety brakuje różnorodności, więc istnieje ryzyko, że szybko się znudzisz i zrezygnujesz.

Czym jest dieta paleo?

Opierając się na rzekomej diecie naszych przodków, dieta Paleo koncentruje się na żywności, „na którą można polować i którą można zbierać”. Dieta Paleo, znana również jako dieta jaskiniowa. Składa się z pokarmów, takich jak mięso i żywność, którą można zbierać. Są to jajka, orzechy, owoce, warzywa, zioła i przyprawy. Jest to reżim oparty na rzekomych nawykach żywieniowych naszych przodków: łowców, zbieraczy w epoce paleolitu, przed rozwojem rolnictwa około 10 000 lat temu.

Oznacza to, że ziarna zbóż, w tym pszenica, nabiał, cukier rafinowany, ziemniaki i sól – jak również wszystko przetworzone – są wyłączone z menu. Fani tej diety twierdzą, że jest to długoterminowy plan zdrowego odżywiania, który pomoże Ci schudnąć. Dodatkowo pomoże Ci zmniejszyć ryzyko cukrzycy, chorób serca, raka i innych problemów zdrowotnych. Jednak potrzebne są dalsze badania, aby uzasadnić te twierdzenia.

Wady i zalety diety Paleo

Plusy: Zachęca do jedzenia mniej przetworzonej żywności i większej ilości owoców i warzyw. Zmniejsza spożycie wysokokalorycznej żywności i pomaga schudnąć. Niektóre plany opierają się na zasadzie 80/20, w której otrzymasz 99% korzyści z diety Paleo, jeśli będziesz jej przestrzegać jej przez 80% czasu w tygodniu. Ta elastyczność może sprawić, że dieta będzie łatwiejsza do utrzymania, dzięki czemu jest bardziej prawdopodobne, że odniesiesz sukces.

Uwaga: Nie ma dokładnych danych od naszych przodków z epoki kamienia, więc dieta opiera się w dużej mierze na wykształconych domysłach. Większość wersji diety zachęca do dużych ilości mięsa, co jest sprzeczne z aktualnymi poradami zdrowotnymi dotyczącymi spożycia mięsa. Wiele wersji zakazuje produktów mlecznych i pełnoziarnistych, które stanowią część zdrowej, zrównoważonej diety. Podobnie jak wszystkie diety wysokobiałkowe, Paleo może być droga, w zależności od wyboru rodzaju mięsa. Nie da się jej przestrzegać bez jedzenia mięsa, owoców morza lub jajek, więc nie jest przeznaczona dla wegetarian.

Co myślą specjaliści? Większość wersji diety Paleo wyklucza ważne grupy pokarmowe, zwiększając potencjalne niedobory żywieniowe. Jednak można dokonać starannych zmian i zacząć suplementować preparaty witaminowo-mineralne lub suplementy białkowe dla sportowców. Dieta ma pewne pozytywne aspekty. Lepiej dostosowana wersja, która nie zakazuje żadnych grup żywności – np. produktów pełnoziarnistych, mlecznych i strączkowych – to właściwy wybór. W diecie brakuje różnorodności, więc istnieje ryzyko, że szybko się znudzisz i zrezygnujesz. Jeśli chcesz skopiować swoich paleolitycznych przodków, lepiej powinieneś naśladować ich poziom aktywności, a nie tylko ich rzekomą dietę.

Porównajmy popularne diety
Porównajmy popularne diety

Jaka jest nowa dieta Atkinsa?

Atkins obiecuje zamienić Twoje ciało w maszynę do walki z tłuszcze. Teoria mówi, że pozbywając się węglowodanów, Twoje ciało zacznie zamieniać tłuszcz w energię. Pierwsza faza diety Atkinsa zaprojektowana została z myślą o szybkiej utracie wagi. Jest to dieta bogata w białko, bez ograniczeń dotyczących tłuszczu, a dzienna dawka węglowodanów wynosi 20-25 gramów.

Podczas następnych trzech faz utrata masy ciała jest prawdopodobnie bardziej stopniowa i zachęca się także do regularnych ćwiczeń. Do Twojej diety wprowadzono więcej węglowodanów, aby ustalić, jakie jest twoje idealne spożycie tych składników. Celem tego jest utrzymanie zdrowej wagi na całe życie. Faza pierwsza ma na celu pomóc Ci stracić do 7 w ciągu dwóch tygodni, zmniejszając do 2 kg podczas drugiej fazy.

Wady i zalety diety Atkinsa

Plusy: Możesz bardzo szybko schudnąć, dzięki czemu będziesz motywowany. Dieta zachęca również ludzi do wycinania większości przetworzonych węglowodanów i alkoholu. Dzięki diecie z czerwonego mięsa, masła, jajek, ryb i olejów jest to jedna z diet, która najbardziej odpowiada mężczyznom.

Uwaga: Podobnie jak dieta Dukana, początkowe działania niepożądane mogą obejmować nieświeży oddech, suchość w ustach, zmęczenie, zawroty głowy. Może wystąpić również bezsenność, nudności i zaparcia z powodu wyrzucenia węglowodanów i możliwość zmniejszenia spożycia błonnika. Wysokie spożycie tłuszczów nasyconych może zwiększyć ryzyko chorób serca i istnieją obawy, co do zalecenia dodania soli. Warto dlatego dodać enzymy trawienne do diety i substancje lipolityczne oraz komplet antyoksydantów.

Co mówią specjaliści? Problemem jest ilość przetworzonego mięsa, czerwonego mięsa i tłuszczów nasyconych w tego typu diecie. Podobnie porady dotyczące dodawania soli są sprzeczne z aktualnymi poradami zdrowotnymi. Niektórzy nadal mogą uważać to za skomplikowane i czasochłonne, ale obietnica szybkiej utraty wagi może się podobać i motywować.

Czym jest dieta alkaliczna?

Alkaliczna dieta wymaga dużej ilości owoców i warzyw.  Ta dieta opiera się na założeniu, że nowoczesne diety powodują, że nasz organizm wytwarza zbyt dużo kwasu. Teoria mówi, że nadmiar kwasu w organizmie zmienia się w tłuszcz. Wysoką kwasowość obarcza się takimi skutkami jak zapalenie stawów, osteoporoza, zmęczenie i zaburzenia czynności nerek i wątroby.

Alkaliczna dieta wiąże ograniczania środków spożywczych wytwarzających kwas, takich jak mięso, pszenica i innych zbóż, rafinowany cukier, produkty mleczne, kofeiny, alkoholu i przetworzonej żywności. Zastępujesz ją „alkaliczną żywnością”, która zmniejsza poziom kwasowości organizmu.

Przekłada się to na mnóstwo owoców i warzyw. Ta dieta została  pierwotnie opracowana w celu zapobiegania kamieniom nerkowym i infekcjom moczu. Można stosować tą dietę w celu dostosowania poziomu kwasowości w moczu. Jednak niewiele jest dowodów na poparcie najnowszych oświadczeń zdrowotnych dotyczących diety.

Wady i zalety diety alkalicznej

Plusy: Dieta zawiera wiele dobrych porad dotyczących zdrowego odżywiania, takich jak ograniczenie mięsa, unikanie cukru, alkoholu i przetworzonej żywności. Jej zalety to spożywanie większej ilości owoców i warzyw, orzechów, nasion i roślin strączkowych. Oznacza to, że będziesz wycinał żywność, którą normalnie możesz jeść. Jednak zastąpisz ją zdrowszymi wyborami, co również zmniejszy spożycie kalorii.

Uwagi: Twoje ciało reguluje własne poziomy kwasowości, niezależnie od diety. Przy ograniczaniu produktów mlecznych, takich jak mleko, ser i jogurt, trzeba znaleźć inne substytuty wapnia. Wycięcie całej grupy produktów spożywczych nie jest dobrym pomysłem. Zajmowanie się tym, co można i czego nie można jeść na diecie, może być czasochłonne, szczególnie na początku. Warto więc uzupełnić poziom wapnia i minerałów np. z suplementów oraz ilość dobrej jakości białkami w formie proszku.

Co myślą specjaliści? W diecie brakuje dowodów na skuteczność dla zdrowia. Niektóre z wersji tej diety zalecających dosłownie wycinanie całych grup żywności należy unikać. Bardziej zrównoważone wersje diety zapewniają różnorodność i obejmują wszystkie grupy żywności. Jeśli masz zamiar wypróbować dietę alkaliczną, wybierz zrównoważony plan. Trzymaj się go i nie stosuj udziwnień i innych sztuczek związanych z dietą.

Co to  jest dieta Cambridge?

Dieta Cambridge zawiera szereg produktów zastępujących posiłek. „The Cambridge Diet” oparte wokół kupowania i jedzenia gamy produktów zamiennych dla posiłku z obietnicą szybkiego odchudzania. Istnieje sześć elastycznych planów dietetycznych. Od 415 kalorii do 1500 kalorii lub więcej dziennie, w zależności od celu odchudzania. Istnieje również długoterminowy program kontroli wagi. Batony, zupy, kaszki i koktajle można stosować jako jedyne źródło pożywienia lub razem z niskokalorycznymi posiłkami.

Wady i zalety diety Cambridge

Plusy: Wiele osób stosujących diety o bardzo niskiej kaloryczności uważa, że utrata masy ciała jest nagła i dramatyczna. Wszystkie zamienniki posiłków są zrównoważone pod względem odżywczym, więc prawdopodobnie otrzymasz wszystkie potrzebne witaminy i minerały, choć nie z prawdziwego jedzenia.

Porównajmy popularne diety
Porównajmy popularne diety

Uwaga: Ponownie, początkowe działania niepożądane mogą obejmować płytki oddech, suchość w ustach, zmęczenie, zawroty głowy. Może również wystąpić bezsenność, nudności i zaparcia z powodu zmniejszenia węglowodanów i błonnika. Trzymać się diety to najtrudniejszej części planu. Rezygnacja z normalnych posiłków i zamiana na batonik przekąskowy lub shake może być nudna i izolować społecznie. To nie jest plan, którego można się trzymać w dłuższej perspektywie.

Co mówią specjaliści? Musisz zachować produkty zastępujące posiłek, aby pozostać przy planie. Szybka utrata masy ciała może być motywująca, ale jest nie do utrzymania. Dieta bardzo niskokaloryczna, która obejmuje spożywanie 1200 kalorii dziennie lub mniej, nie powinna być stosowana dłużej niż 8 tygodni. Jeśli jesz mniej niż 800 kalorii dziennie, powinieneś mieć nadzór medyczny. Tak naprawdę to typowy przykład diety komercyjnej, a takich unikajmy.

Czym jest dieta South Beach?

Ta dieta wymaga spożywania źródła chudego białka, a także owoców i warzyw. Jest to dieta o niskim indeksie glikemicznym, pierwotnie opracowana dla pacjentów z wadami serca w USA. W diecie South Beach nie ma znaczenia liczenie kalorii i nie ma limitów na porcje. Dlatego zachęcamy do zjedzenia trzech posiłków i dwóch przekąsek dziennie oraz przestrzegania planu ćwiczeń fizycznych.

Ludzie, którzy stracili więcej niż 5 kg, zaczynają od pierwszej fazy. Jest to dwutygodniowy szybki system odchudzania, w którym spożywasz chude białko, w tym mięso, ryby i drób, a także niektóre warzywa o niskim IG i tłuszcze nienasycone. Węglowodany o niskim GI są ponownie wprowadzane w fazie drugiej i trzeciej, co prowadzi do stopniowej i trwałej utraty wagi.

Wady i zalety diety South Beach

Plusy: Jeśli możesz uniknąć fazy pierwszej i zacząć od fazy drugiej, w pozostałej części planu jest mniej ograniczeń dietetycznych niż innych popularnych dietach. Po pierwszej fazie dieta zasadniczo przestrzega podstawowych zasad zdrowego odżywiania. Nie eliminuje się większych grup pokarmowych i zaleca się dużo owoców, warzyw i węglowodanów o niskim IG.

Uwaga: Poważne ograniczenia dietetyczne fazy pierwszej mogą sprawić, że poczujesz się słabo i stracisz trochę witamin, minerałów i błonnika. Trzeba uzupełnić zarówno preparat witaminowy, jak i kwasy tłuszczowe omega 3. Początkowo mogą wystąpić działania niepożądane, takie jak złe samopoczucie, suchość w ustach, zmęczenie, zawroty głowy, bezsenność, nudności i zaparcia.

Co myślą fachowcy? Pierwsze dwa tygodnie są najtrudniejsze do pokonania. Obawiają się, że ta dieta obiecuje tak dużą utratę wagi – do 7 kg – w pierwszych dwóch tygodniach. To jednak nie będzie utrata tłuszczu! Część utraty wagi obejmuje wodę i węglowodany, które zostaną zastąpione, gdy zaczniesz jeść normalnie. Po przejściu fazy początkowej dieta przestrzega podstawowych zasad zdrowego odżywiania. Powinna dostarczać składników odżywczych potrzebnych do zachowania zdrowia.

Czym jest dieta odchudzająca Slimming World?

Slimming World zawiera listę dozwolonych produktów spożywczych wraz z zamiennikami posiłków. Zachęca to do zamiany wysokotłuszczowej żywności na niskotłuszczową, która naturalnie się wypełnia. Wybierasz jedzenie z listy niskotłuszczowej żywności, którą twórcy nazywają „Free Foods”. Są to owoce, warzywa, makaron, ziemniaki, ryż, chude mięso, ryby i jaja, które możesz jeść w nieograniczonych ilościach.

Nie ma liczenia kalorii, nie ma zakazu jedzenia i wciąż możesz od czasu do czasu kombinować ze swoją dietę odchudzającą. Możesz, nawet jeśli nie trenujesz zacząć powoli budować swoją aktywność fizyczną. Dieta została zaprojektowana, aby pomóc Ci stracić około 1 kg tygodniowo.

Wady i zalety diety Slimming World

Plusy: Żadna żywność nie jest zakazana, więc posiłki oferują równowagę i różnorodność oraz są przyjazne rodzinie. Wielkość porcji z każdej grupy żywności będzie się różnić w zależności od planu, którym podążasz.

Uwaga: Slimming Word nie edukuje Cię o kaloriach! Nie daje dobrych nawyków żywieniowych. Bez nauki o kaloriach i rozmiarach porcji, możesz z trudem utrzymać wagę w dłuższej perspektywie, gdy wyjdziesz z programu.

Co twierdzą specjaliści? Plany komercyjne, publiczne dzielenia się sukcesami, pomysłami i przepisami, mogą nie spodobać się wszystkim. Podczas gdy plany posiłków mogą nie mieć pewnej elastyczności, są ogólnie zrównoważone. Jednak bez wiedzy o kaloriach i wielkościach porcji możesz mieć trudności z dokonywaniem zdrowych wyborów po opuszczeniu programu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *