Insulinomimetyki

Czy wiesz co to są Insulinomimetyki i w jaki sposób je stosować? Jeśli nie, warto zainteresować się artykułem autorstwa Bartosza Gurana, który wyjaśnia całe zagadnienie, pokazuje kto powinien zastanowić się nad tym tematem. Opisuje działanie najpopularniejszych i najlepszych insulinomimetyków, wskazując jak mogą Ci pomóc, zwłaszcza jeśli jesteś sportowcem. Poznaj opinię prawdziwego eksperta.

Insulina jest hormonem peptydowym wydzielanym przez trzustkę. Reguluje metabolizm węglowodanów i tłuszczów w organizmie oraz wspomaga  syntezę białek i wykorzystanie glukozy. Przeznaczony do stosowania przez osoby z zaburzeniami insulinowymi, takimi jak PCOS,  zespół metaboliczny i cukrzyca, a biosyntetyczną insulinę „ludzką” przyjmuje się drogą iniekcji.

Aby uchronić od ryzyka związanego z koniecznością stosowania leków hipoglikemizujących lub co gorsza, insulinoterapii, zostały stworzone insuliny w celach profilaktycznych tzw. insulinomimetyki, prowadzące do poprawy zarządzania ilością glukozy we krwi.

Są to obszary zastosowań dla tych, którzy chcą chronić i wspomagać, odpowiednio odżywiać się, przeciwdziałać pewnym czynnikom ryzyka. Są one przeznaczone także dla tych, którzy dążą do optymalnej formy sportowej i wyglądu (np. trenujący sporty sylwetkowe). Którzy chcą maksymalnej efektywności użycia i przechowywania węglowodanów, dążąc do zgromadzenia możliwie najmniejszej ilości tłuszczu.

Insulinomimetyki (znane również jako „środki do usuwania glukozy”) mogą zatem zająć bardzo ważne miejsce w czasie walki, aby uzyskać beztłuszczową masę mięśniową i/lub zmniejszyć procent tłuszczu.

Im mniej przetworzone węglowodany, które spożywasz, tym lepsze zarządzanie insuliną. W ten sposób promujemy aktywowany, anaboliczny i korzystny metabolizm, aby sprzyjać skuteczniejszej regeneracji i odbudowie glikogenu. Stabilny poziom cukru we krwi, odpowiednia czułość na insulinę to optymalna sytuacja w czasie każdego rodzaju diety.

Powróćmy do bohaterki tej dyskusji: insuliny, czyli jednego z najpotężniejszych hormonów anabolicznych w ciele. Insulina kieruje transportem glukozy i aminokwasów w komórkach, powodując silny bodziec do syntezy białek i wspomagając anaboliczny stan komórki.

Insulinomimetyki
Insulinomimetyki

Dlatego wspieramy ją i odpowiednio wykorzystujemy, ale czasami także „pomagamy” (z pewnymi przydatnymi dodatkami suplementów) kontrolować jej ilość i czas wydzielania.

Jak korzystać z insulinomimetyków?

Obecny stan wiedzy i nauki dał nam kilka ciekawych suplementów na rynku. Spełniają one wiele wymagań na rzecz chorych na cukrzycę typu 2, osób „zagrożonych”. Przydadzą się także wielu osobom, które szukają bezpiecznego sposobu na zwiększony metabolizm i lepszy wygląd.

Przede wszystkim: kwas liponowy

Ten silny przeciwutleniacz działa przeciwko osławionym wolnym rodnikom, wpływając na procesy biochemiczne, w których większa ilość glukozy we krwi, reaguje spontanicznie z białkami, takimi jak kolagen i niszczy je.

Kolagen znajduje się w skórze, naczyniach krwionośnych, tkankach łącznych, mielinie (otaczającej komórki nerwowe) oraz w innych tkankach.

Szkodliwe procesy są niestety podtrzymywane przez złe nawyki żywieniowe (nadmiar prostych cukrów lub tłuszczów, zwłaszcza tłuszczów trans), które z czasem prowadzą do przyspieszenia starzenia się tkanki, uszkodzenia nerek, miażdżycy i utraty wzroku (ekstremalne i późne powikłania cukrzycy).

Jak „ kwas ALA „ działa na poziom cukru we krwi? Spowalnia tworzenie połączenia białko-cukier poprzez zwiększenie asymilacji cukru we krwi do komórek. Zadanie to zwykle jest wykonywane przez insulinę (stąd określenie „mimetyki insuliny”), ograniczające potencjalnie nadmierny wzrost poziomu cukru we krwi.

Ale po tych naukowych i medycznych zastosowaniach, zobaczmy jak powinno to być używane przez tych, którzy „po prostu” chcą zoptymalizować swoją wydajność lub kondycję.

Jak już powiedziałem, możemy go dodać do dużej liczby suplementów ze względu na jego niezwykłe właściwości (w szczególności przeciwutleniające i oczyszczające wątrobę), które zapewniają ogólne zdrowie całemu ciału.

U sportowców używa się go, ponieważ zapobiega spadkowi aktywności transferazy glutationowej, indukowanej przez wysiłek fizyczny, chroniąc mięśnie przed uszkodzeniami oksydacyjnymi poprzez przeciwdziałanie peroksydacji lipidów w błonach.

Insulinomimetyki
Insulinomimetyki

Na rynku dostępne są preparaty o stężeniu 200-500 mg na kapsułkę. Zazwyczaj zaleca się 2-3 dawki na raz, najlepiej w połączeniu z posiłkami, w tym węglowodanami. Obejmują one delikatne posiłki potreningowe, w których najlepsze działanie insuliny przeprowadza się na komórkach mięśniowych. Celem tego jest zapewnienie najlepszego wsparcia dla szybkiej i skutecznej transformacji do glikogenu mięśniowego i wątroby.

Kwas ALA – Dawkowanie

W Niemczech ALA jest zatwierdzony medycznie. Dawka wynosi 300-600 mg na dobę. ALA było głównie stosowane w leczeniu cukrzycy typu II, a także innych powikłań cukrzycowych. Ma zdolność obniżania i normalizowania poziomu cukru we krwi. ALA pomaga diabetykom zmniejszając ilość insuliny potrzebnej w codziennej dawce. Ponieważ jest to wystarczająco dobre dla niemieckiej technologii medycznej, uważam, że jest wystarczająco dobre także dla sportowców.

Wykazano, że ALA zwiększa transport glukozy. Badania kliniczne odkryły wzrost wrażliwości na insulinę po zaledwie 10-dniowym pozajelitowym podaniu ALA. Badano również działanie tabletek, oceniano 4-tygodniowe podawanie doustne z ALA. Przeprowadzono również badanie kontrolowane placebo, w celu ustalenia, czy leczenie doustne poprawia również wrażliwość na insulinę.

Siedemdziesiąt cztery pacjentki z cukrzycą typu 2 zostały losowo przydzielone do placebo (n = 19); lub aktywne leczenie w różnych dawkach. Dawki leczenia wynosiły 600 mg raz dziennie (n = 19), 1200 mg dwa razy dziennie (n = 18) lub 1800 mg trzy razy dziennie (n = 18). W badaniu przeprowadzono analizę według pacjentów wykazujących poprawę wrażliwości na insulinę po leczeniu. Wszystkie grupy były porównywalne. Każda grupa miała podobny stan hiperglikemii i równe poziomy wrażliwości na insulinę w punkcie wyjściowym.

Grupa placebo miała znacznie mniej podmiotów wykazujących pozytywne wyniki. W porównaniu do grupy placebo, grupy z suplementem ALA wykazywały wzrost stymulowanej insuliną dystrybucji glukozy po leczeniu. To kontrolowane placebo badanie potwierdza obserwację wzrostu wrażliwości na insulinę u cukrzyków typu 2 po dożylnym podaniu ALA. Wyniki sugerują, że doustne podawanie ALA może poprawić wrażliwość na insulinę, szczególnie w cukrzycy typu 2.

Chrom

Chrom na rynku suplementów istnieje już od pewnego czasu. Jest mikroelementem obecnym w śladowych ilościach w naszych ciałach, pełniącym rolę kofaktora we wzmacnianiu funkcji insuliny.

Chociaż dokładny mechanizm działania nie jest jeszcze dobrze znany. Nie przypadkowo mówiłem o „zamkach i drzwiach”, ponieważ ten mikroelement pomaga otworzyć drzwi komórki. Jego celem jest promowanie insulinę, aktywując enzym kinazy tyrozynowej, który wiąże się z błoną receptory, ułatwiając wejście węglowodanów i aminokwasów.

Faktem jest, że przewlekły niedobór chromu zmniejsza wrażliwość organizmu na insulinę.

Insulinomimetyki
Insulinomimetyki

Zalecane dawki to 200-500 mcg chromu (wersja pikolinianowa) w połączeniu z posiłkami, w tym węglowodanami. W rzeczywistości codzienne „zalecane” spożycie chromu nie istnieje dla populacji. Pomimo tego, że znamy i używamy tej substancji od dłuższego czasu. Chrom jest uważany za niezbędny minerał. Bierze udział zarówno w metabolizmie węglowodanów, jak i lipidów. Trójwartościowa lub jadalna forma chromu jest niezbędna u zwierząt laboratoryjnych do utrzymania prawidłowego metabolizmu glukozy. Działa jako kofaktor hormonu insuliny.

Wykazano, że chorujący na cukrzycę typu II i osoby starsze dobrze reagują na suplementację chromem. W skrócie, chrom jest krytycznym czynnikiem dla prawidłowej aktywności insuliny. Zaleca się, aby w uzupełnieniu stosować chromianowaną formę chromu . Pikolinian chromu zalecany jest przy stosunkowo wysokich porcjach. Będziemy używać do 1000mcg każdego dnia. Dawka, którą zalecają specjaliści dla pikolinianu chromu wynosi 700mcg dziennie przez pierwszy tydzień, 900mcg na drugi i trzeci tydzień, a na koniec 1000mcg na czwarty i ostatni tydzień

Cynamon

Bardzo modna przyprawa, od niedawna pojawia się w wielu przepisach. Cynamon jest dużą pomocą w kontroli glikemii. Wystarczy wziąć pod uwagę fakt, że udaje mu się dwudziestokrotnie poprawić metabolizm glukozy w komórkach tłuszczowych.

Każdy zna tę przyprawę dzięki niepowtarzalnemu zapachowi i powszechnemu zastosowaniu w słodkich recepturach. Tradycyjnie stosowano go w celu wspomagania trawienia i leczeniu dysbiozy jelitowej, jednak niedawne odkrycie ujawniło jego zdolność do wspomagania kontroli poziomu glukozy we krwi, zwiększania wrażliwości na insulinę, a także pomaga wprowadzać i wykorzystać glukozę przez komórki.

Kora cynamonu była wielokrotnie badana pod kątem jej właściwości hipoglikemicznych (tj. zdolności obniżania poziomu glukozy we krwi) u zwierząt i ludzi.

W szczególności jego mechanizm działania na poziom glukozy został przypisany mechanizmowi ochronnemu na trzustkowej komórce beta przeciwko uszkodzeniom oksydacyjnym i ogólnoustrojowemu efektowi uwrażliwienia na insulinę.

Badanie z 2003 r. potwierdza jego skuteczność u mężczyzn z cukrzycą typu 2, co powoduje zmniejszenie podstawowej glikemii (18-20%) i trójglicerydów (23-30%) w porównaniu z placebo (Khan i wsp. Cynamon poprawia stężenie glukozy i lipidów we krwi) u osoby z cukrzycą typu 2. Diabetes Care 26 (12), 32158, 2003).

Badanie z 2009 r. przetestowało dopuszczalną dawkę cynamonu (1 g na dzień) w okresie 3 miesięcy na podstawie stabilnego i wiarygodnego parametru (hemoglobina glikozylowana i glukoza we krwi niezwiązanej). Wszyscy pacjenci byli leczeni doustnymi środkami hipoglikemizującymi.

Przyjmowanie cynamonu we wskazanych dawkach wykazuje wyraźną przewagę nad pojedynczym podawaniem leku i przy braku skutków ubocznych (Crawford Skuteczność cynamonu w obniżaniu stężenia hemoglobiny A1C u pacjentów z cukrzycą typu 2: randomizowana, kontrolowana próba. Board Farm Med. 2009; 22 (5): 50712).

Gymnema Sylvestre 

Najnowszym odkryciem wśród suplementów w tej kategorii jest gymnema sylvestre. Znane od czasów starożytnych w medycynie indyjskiej, liście gymnema zawierają mieszaninę co najmniej dziewięciu kwasów glikozydowych o bardzo podobnej strukturze, która wywołuje efekt hipoglikemiczny poprzez dwa główne mechanizmy:

  • hamowanie wchłaniania cukrów w jelicie,
  • stymulację metaboliczną przemiany glukozy na poziomie komórkowym.

Badania, które przeprowadzono wykazały, że ta substancja czynna ma cząsteczkę podobną do cukru, ale jest bardziej szorstka, co powoduje, że wiąże się ona z receptorem jelitowym, więc stosuje się go do wchłaniania, blokuje go w sposób odwracalny.

Blok ten szybko pojawia się i utrzymuje się przez wiele godzin, zwłaszcza jeśli dawki powtarzają się przez cały dzień, zapobiegając wchłanianiu cukru o 50%. Roślina ma również inną cechę, efekt „zniechęca do słodkiego smaku” (być może cecha, która czyni ją bardziej znaną).

Przez umieszczenie niewielkiej ilości tej rośliny na języku, w ciągu kilku chwil resetujesz dosłownie postrzeganie smaków słodyczy i gorzkich (pozostawiając wrażenie słoności, kwaśnych i metalicznych smaków bez zmian), zmniejszając tym samym apetyt na słodkie pokarmy. Ciekawe, prawda?

Zdolność Gymnemy do syntezy i ułatwiania usuwania cukru powoduje również działanie „odchudzające”, promujące utratę wagi u osób z nadwagą spowodowanych dietą bogatą w cukry, takie jak ciasta, chleb i makaron. Zwykle sprzedawana w postaci tabletek lub kapsułek suchego ekstraktu z 400-500 mg, zaleca się podwójną dawkę na dobę.

Siarczan wanadylu

Vanadylosiarczan (VS) w dawkach do 150 mg dziennie może również korzystnie wpływać na normalizację poziomu cukru we krwi. VS to wersja elementu wanad, który istnieje w około sześciu różnych stanach. Promuje etapy inicjujące zdarzenia obserwowane normalnie, gdy insulina wiąże się z receptorem. VS dawkuje to bez obecności insuliny.  Może obniżyć poziom glukozy we krwi przy jednoczesnym zwiększeniu magazynowania glikogenu.

Niektóre dowody wskazują, że wanad może stymulować uwalnianie insuliny. Dodając VS, niektóre witaminy z grupy B i białka, takie jak izolat serwatki, można uzyskać odpowiedź podobną do insuliny bez zniekształcania jej wstrzykiwanej wersji. Pozwoli ci to znacząco zwiększyć wychwyt glukozy, który wystąpi podczas glukoneogenezy. Zastosowany właściwie spowoduje znaczny wzrost masy ciała i osiągnięcie pełnych, pękatych mięśni.

Berberyna

Ta substancja została przebadana w wielu różnych badaniach i okazała się tak samo skuteczna jak metformina. Berberyna jest naturalnym składnikiem pozyskiwanym z różnych ziół. Wykazano również, że obniża poziom cholesterolu i może poprawić zdrowie jelit. Berberyna naśladuje aktywność insuliny poprzez zwiększanie wychwytu glukozy przez okres czasu po spożyciu. Stwarza to reakcję hipoglikemiczną, dzięki czemu stosowanie glukozy jest bardziej skuteczne bez potrzeby stosowania nadmiaru insuliny. Już samo to powoduje nadwrażliwość na insulinę, zmniejszając potrzebę wydalania dodatkowej insuliny przez trzustkę.

Glutamina

Czwarta część mieszaniny to L-glutamina. Glutamina powoduje znaczny wzrost w magazynowaniu glikogenu mięśniowego poprzez tajemniczy i nieznany mechanizm. Uzupełnienie glutaminą może zwiększyć zawartość glutaminy i glikogenu w tkance mięśniowej. Zalecam przyjmowanie co najmniej 5-10 gramów L-glutaminy, aby umożliwić rekompensację glikogenu.

W jednym z badań oceniano wpływ kroplówki glutaminy dożylnej (IV). Kroplówka podniosła poziom glutaminy we krwi do około 70% powyżej normalnego zakresu. Ten wzrost poziomu glutaminy we krwi znacznie zwiększył odkładanie glikogenu mięśniowego u ludzi. Zauważ, że nie powiedziałem zwierząt laboratoryjnych? (5).

Wyniki badań, o których mówił Paul Cribb z AST Sports Science, były niesamowite. Badanie to wykazało, że 8 gramów L-glutaminy pobranej bezpośrednio po treningu sprzyja równoważnemu efektowi przechowywania glikogenu, jaki miałoby 61g glukozy. Dowodzi to, że L-glutamina jest bardzo skuteczna w zwiększaniu zapasów energii mięśniowej. Ta informacja ma duże znaczenie dla sportowców, którzy chcą budować masę mięśniową, szczególnie podczas diety o ograniczonej kaloryczności.

Glukoza jest paliwem, które napędza intensywne ćwiczenia. Glikogen mięśniowy jest zbiornikiem paliwa sportowca dla glukozy. Wydaje się, że glutamina poprawia tankowanie glikogenu przy jednoczesnym zwiększaniu ilości składowanego paliwa! Zwiększenie nagromadzenia glikogenu w mięśniach oznacza nie tylko intensywniejsze treningi, ale także szybki powrót do zdrowia.

Nie wspominając już o tym, że jest silnym sygnałem anabolicznym w komórkach mięśniowych, ponieważ im większa zdolność do magazynowania glikogenu w komórkach mięśniowych, tym bardziej może wystąpić spęcznienie komórkowe i synteza białek. Nawet w przypadku diety o ograniczonej kaloryczności, kulturyści powinni zwiększyć masę mięśniową za pomocą glutaminy bezpośrednio po intensywnych sesjach treningowych. Dodatek L-glutaminy do suplementacji po treningu poprawia magazynowanie glikogenu i zapewnia silne efekty anaboliczne ze szkolenia

Witaminy z grupy B

Wszystkie witaminy z grupy B mają znaczenie, ale w naszym przypadku patrzymy szczególnie na B6. Jest rozpuszczalna w wodzie i została pierwotnie wyizolowana w 1930 roku. Istnieje sześć różnych form witaminy B6, ale 5′-fosforan pirydoksalu (PLP) jest aktywną formą koenzymu. Ma największe znaczenie w zakresie metabolizmu ludzkiego (7).

Witamina B6 jest niezbędna w diecie, nie możemy jej zsyntetyzować. PLP odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu i działaniu około 100 enzymów. Enzymy te katalizują istotne reakcje w organizmie. PLP jest koenzymem dla reakcji stosowanych przy wytwarzaniu glukozy z aminokwasów. Proces ten jest znany jako glukoneogeneza, czyli stan, w którego trenujący będzie doświadczał podczas ciężkich treningów na ograniczonej ilości węglowodanów.

Wnioski

Podsumowując, uważam, że tych kilka suplementów z grupy insulinomimetyków to skuteczne narzędzia, które należy uwzględnić w każdym programie żywieniowym, nawet jeśli nie dają szybko cudownych efektów.

Niezależnie od tego, czy szukasz efektu odchudzania, czy budowy masy mięśniowej, ważnym czynnikiem jest to, że glukoza (i aminokwasy) najlepiej docierają do komórek mięśniowych, a nie do tkanki tłuszczowej.

Chciałbym jednak przypomnieć, że to właściwa dieta jest czynnikiem, który zawsze wspomaga Twój trening i cel. Jeśli jednak możemy przyjmować coś, co można wykorzystać, to z pewnością będziemy cieszyć się lepszym zdrowiem metabolicznym, jak również promowaniem zwiększonej budowy mięśni, lepszej wydajności i mniejszej ilości tkanki tłuszczowej.

Literatura

1. Painter, FM Oral administration of RAC-alpha-lipoic acid modulates insulin sensitivity in patients with type-2 diabetes mellitus: a placebo-controlled pilot trial. Chiro Res Org. http://www.chiro.org/nutrition/ABSTRACTS/Oral_Administration.shtml. 4 Aug 2002.

2. Haycock B. Howz it work?: insulin mimickers and insulin sensitizers alpha lipoic acid, vanadyl, and chromium. Muscl Month. http://musclemonthly.com/articles/001215/001215-haycock-howz-it-work.htm. 1 Apr 2002.

3. Tsang H. Dr. HingHau Tsang’s crusade on nutrition. Natural approach to Diabetes. http://tsangenterprise.com/news17.htm. 4 Aug 2002.

4. Pierce DP Glycogen Supercompensation: A Book About Carbohydrate Loading. Metairie, LA: Pierce’s Personal Training, Inc. 2002:34.

5. Cribb P. Submit Paul Cribb a question. AST Spor Sci. http://www.ast-ss.com/dev/qa_search/full_text.asp?ID=1756. 5 Aug 2002.

6. Leklem JE Vitamin B-6. Dept Nut & Food Mngt. http://www.orst.edu/dept/lpi/infocenter/vitamins/vitaminB6/b6.html. 5 Aug 2002.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *