Wykorzystanie adaptogenów w diecie

Co to są adaptogeny ?

Adaptogeny są nietoksycznymi roślinami, o działaniu wspomagającym organizm w stawianiu oporu czynnikom stresogennym , fizycznym, chemicznym lub biologicznym. Te zioła i korzenie używane od wieków w chińskich i ajurwedyjskich tradycjach leczniczych,  dziś mają swój renesans.
Niektóre, takie jak święta bazylia (tulsi), mogą być spożywane jako część posiłku, a niektóre stosujemy jako dodatki do posiłków lub parzymy w herbatach. Zatem zadajmy sobie pytanie po co Adaptogeny w sporcie?

Zioła Adaptogenne – definicja 

Wykorzystanie adaptogenów w diecie

Typową definicją funkcjonalną zioła adaptogennego jest:
1) adaptogen jest nietoksyczny dla ludzi i nie zawiera syntetycznych chemikaliów
2) adaptogen wywołuje niespecyficzną reakcję w organizmie – wzrost siły odporności na wiele czynników stresogennych, w tym czynniki fizyczne, chemiczne lub biologiczne
3) adaptogen ma normalizujący wpływ na fizjologię niezależnie od kierunku zmiany od norm fizjologicznych spowodowanych przez stres.
Adaptogenne zioła to coś, co zwiększa odporność organizmu na stres, uraz, lęk i / lub zmęczenie. Znany na całym świecie chiński zielarz Roger Drummer pisze w sieci o konkretnych przykładach sportowców, którzy skorzystali z ziół adaptogennych.

Które zioła to adaptogeny?

Wykorzystanie adaptogenów w diecie

Typowe zioła adaptogenne to:

1) Rhodiola rosea („złoty korzeń”)

– to zioło adaptogenne, które zwiększa przejrzystość umysłu i chroni przed zmęczeniem i ”wypaleniem„ związanym ze stresem. Dodatkowo Rhodiola oferuje:  wsparcie immunologiczne, stabilizuje poziom cukru we krwi, działanie przeciwdepresyjne i przeciwlękowe.

2) Ashwagandha (withania somnifera)

– znana również jako żeń-szeń indyjski, jest rośliną z rodziny Solanaceae. Jedno z najsłynniejszych ziół adaptogennych ma głęboki wpływ na regulację podwzgórzowej osi przysadki, która jest podstawą reakcji na stres. Rozważ użycie Ashwagandhy szczególnie jeśli poprawiasz siłę, masz trening siłowy, walczysz o przyrost mięśni itp. 
Ashwagandha ma wiele innych zalet, takich jak łagodzenie stresu, antyoksydacyjny działanie, właściwości przeciwnowotworowe, a także ulga w bólu wywołanym wysiłkiem.

3) Astragalus root (astragalus membranaceus)

– pomaga w naturalnej zdolności organizmu do przystosowania się do stresu, wzmacnia układ odpornościowy, pomaga w regulacji prawidłowego poziomu cukru we krwi i łagodzi insulino-oporność.  Astragalus stabilizuje poziomy glukozy co zdecydowanie poprawia nasze skupienie. Jest używany w celu wzmocnienia trawienia, funkcji płuc, przy leczeniu różnych chorób i jako zioło energetyczne. Astragalus to doskonałe zioło do utrzymywania ochrony immunologicznej.

4) Cordyceps lub Eleuthero (Cordyceps sinensis)

– Cordyceps to grzyb, którego działania mają spowolnić proces starzenia się i odciążyć nadnercze, wspierając układ odpornościowy, równoważąc reakcję zapalną i pomagając ustabilizować poziom cukru we krwi. Cordyceps to zioło adaptogenne, które może pomóc w ochronie przed negatywnymi skutkami stresu, jednocześnie zmniejszając zmęczenie, poprawiając klarowność umysłową, pomagając zrównoważyć poziom cukru we krwi, a w wielu przypadkach również wspierając przebudowę kości.
Jest on również używany przez sportowców i co ciekawe.. kosmonautów do wzbogacania dotleniania ich krwi. Niestety, cena tego specyfiku jest wysoka. Potrzeba ponad 40 funtów korzenia Cordyceps, aby otrzymać jeden funt sproszkowanego ekstraktu.

5) Grzyb Reishi

– znany jako „Grzyb nieśmiertelności” i „Herb for Good Fortune”. Jest to najbardziej czczone zioło w Chinach ze względu na jego zdolność działania na umysł i „ducha”. Historycznie używane do wzmocnienia odporności, odtruwania wątroby, oczyszczania krwi innych działań leczniczych. Jest znane również jako silny środek przeciwstresowy.

6) Zielona herbata

– jeden z najpotężniejszych przeciwutleniaczy roślinnych, zielona herbata poprawia odporność, zwiększa intensywność krążenie krwi i jest najlepiej znana ze swoich właściwości przeciwzapalnych. Badania wykazały, że są one cenne dla poprawy pamięci. Większość polifenoli przeciw-utleniających zielonej herbaty pochodzi z klasy o nazwie katechiny, które dominują w EGCG. Katechiny są opisany jako środek przeciwnowotworowy w pełni naturalny.

Czy ekstrakty roślinne działają na sportowców ?

Wykorzystanie adaptogenów w diecie

Każdy adaptogen ma nieco inną funkcję, więc wybór optymalnego dla Ciebie zależny od konkretnych potrzeb sportowych i zdrowotnych.
Oto kilka typowych adaptogenów i ich wskazania.
• Adaptogeny dla długotrwałego stresu: Zielarze polecają Aschwagande i Żeń-szeń aby złagodzić długotrwałe źródła stresu i zaburzenia równowagi hormonalnej, które mogą z tego wynikać. Niektóre publikacje sugerują, że święta bazylia może pomóc obniżyć poziom stresu.
• Adaptogeny w ostrym stresie i lęku: Niektóre badania sugerują, że żeń-szeń syberyjski (znany także jako eleutherococcus senticosus ), rhodiola i schisandra mogą pomóc w opanowaniu reakcji na stres typu „walcz lub uciekaj”. Sportowcy używają żeń-szenia syberyjskiego w celu wzmocnienia układu odpornościowego, zwiększenia fizycznej wytrzymałości i zdrowia seksualnego. Uważa się, że Rhodiola dodaje energii, poprawia sprawność fizyczną i pamięć, a schizandra wspomaga i poprawia funkcje wątroby i jest skutecznym remedium na problemy żołądkowo-jelitowe. Moja Uwaga do tego tematu: nadal niestety jest  bardzo mało badań na ludziach, które poparłyby te wszystkie twierdzenia. 
• Adaptogeny dla zdrowia odpornościowego : Reishi i żeń-szeń zostały znalezione w niektórych małych badaniach w celu zwiększenia odporności.

PCT i stymulacja hormonów u osób starszych przy użyciu substancji roślinnych

Adaptogeny, jak sama nazwa wskazuje, są środkami, które pomagają ciału „przystosować się” – do różnych nienormalnych sytuacji i ogólnie promować homeostazę.  Działając w celu normalizacji stanu chemicznej homeostazyn organizmu niektóre adaptogeny również odnoszą się do podwyższonego poziomu kortyzolu, obniżając reakcję organizmu na stres. Dodatkowym plusem ich działania jest zwiększanie poziomu testosteronu z powrotem do jego naturalnego, zdrowego poziomu.

Oto pięć ziół o udokumentowanym naukowo działaniu, które naturalnie wykonują swoje „zadanie” dzięki silnemu działaniu adaptogennemu, które obniża poziom stresu i zwiększa poziom testosteronu.

1. Żeń-szeń

Czasami – choć w mojej ocenie rzadko – „odwieczna mądrość”, która była przekazywana przez wieki, okazuje się mieć jednak naukowe podstawy, które mogą potwierdzić jej twierdzenia. Żeń-szeń jest jednym z tych rzadkich przypadków.

Żeń-szeń ma około 11 różnych gatunków, a wszystkie zawierają specjalne związki znane jako ginsenozydy. Wśród wielu udokumentowanych korzyści żeń-szenia szczególne znaczenie ma jego właściwość adaptogenna. Badanie to dostarczyło bardzo mocnych wniosków dotyczących tego, w jaki sposób ginseng może zwalczać zaburzenia wywołane stresem organizmu i pokazuje, w jaki sposób może chronić organizm przed przewlekłym stresem. Wykazano także żeń-szeń w tym podwójnie ślepym badaniu, aby poprawić jakość erekcji i satysfakcję seksualną, a to badanie pokazało, że żeń-szeń może zwiększyć poziom testosteronu i hormonu luteinizującego.

Podsumowując : żeń-szeń jest jednym z najlepszych ziół, które można wykorzystać do walki z kortyzolem i przywracania poziomu testosteronu. Uzupełniając żeń-szeniem naszą codzienną dietę bardzo ważne jest, aby wybrać najwyższej jakości oryginalny koreański czerwony żeń-szeń.

2. Ashwagandha

Ashwagandha to zioło, które było używane od tysięcy lat w kulturze indyjskiej, szczególnie w medycynie ajurwedyjskiej. Płodność męska jest jednym z głównych aspektów adresatów ashwagandha, ogólnie rzecz biorąc, ma duże możliwości walki z kortyzolem.

Testy kliniczne na Ashwagandzie kończyły się w Indiach bardzo pozytywnymi wynikami dotyczącymi wzrostu siły do walki ze stresem i wzrostu poziomu testosteronu. 
I na koniec z ciekawostek: w tym badaniu ustalono bezpośredni związek między lepszą jakością spermy, a popiołem w proszku.
Po  zakończeniu badań naukowcy donoszą również, że spożycie popiołu z ashwagandhy spowodowało znaczny wzrost poziomu testosteronu o 40% poprzez zmniejszenie stresu oksydacyjnego w jądrach.

3. Rhodiola Rosea

Ludzie nazwali to zioło „złotym korzeniem”. Był używany przez alpinistów i pracujących fizycznie przez bardzo długi czas, aby poprawiać witalność i zwiększyć sprawność umysłową. Jednym z powodów, dla których jest popularny wśród podróżników jest to, że rośnie w ciężkich, zimnych warunkach i jest całoroczną rośliną.

Jego analiza chemiczna wykazuje obecność sześciu różnych rodzajów związków: flawonoidów (bardziej oczywiste korzystne składniki), kwasów fenolowych, monoterpenów, pochodnych fenyloetanolu, triterpenów i fenylopropanoidów. Substancje te doskonale wspomagają poziom endogennego testosteronu. Jest szczególnie znany w Skandynawii, a Szwecja była jednym z pierwszych krajów, które nadały mu status prawowitego „nowoczesnego statusu zioła leczniczego”.

Istnieje szereg badań oceniających wpływ Rhodiola Rosea na stres. Badanie w Szwecji , wykazało znaczną poprawę sprawności umysłowej i redukcję zmęczenie związane ze stresem u pracowników służby zdrowia. Często uzywaja go zestresowani uczniowie podczas egzaminów.

Podsumowując: ten” złoty korzeń” jest zdecydowanie polecany dla trenujących siłowo z niskim poziomem testosteronu.

4. Świeta Bazylia – Bazylia azjatycka

Jest bardziej popularna w regionie Indii pod nazwą Tulsi, gdzie ludzie nazywają ją „eliksirem młodości”.

Święta Bazylia działa aby zrównoważyć poziom kortyzolu i ma działanie oczyszczające, pracując nad przeciwdziałaniem stresowi oksydacyjnemu w ciele, jak sugeruje to badanie. Ma również znaczące właściwości przeciwzapalne, które wzmacniają układ odpornościowy.

Zielarze twierdzą, że Tulsi ma następujące właściwości:

  • przeciwbólowe,
  • przeciwgorączkowe,
  • przeciwcukrzycowe,
  • hepatoprotekcyjne,
  • hipolipidemiczne,
  • zmniejsza stres,
  • działania immunomodulujące.

Wiadomo również, że ma ona działanie równoważące hormony i może promować ogólne zdrowie. Najlepszym sposobem na spożycie świętej bazylii jest codzienne picie herbaty tulsi.

5. Gynostemma

Last but not least, to zioło ma status celebryty i jest znane jako jeden z najpotężniejszych adaptogenów.

Powodem jego sławy jest bardzo duża liczba saponin (które są wyższe niż inne składniki ) – które są substancjami chemicznymi zwiększającymi poziom testosteronu. Oba typy saponin, steroidowe (które zwiększają poziomy testosteronu ) i gefenozydy (które działają w celu zrównoważenia poziomów kortyzolu), są obecne w gynostemmie.

Z punktu widzenia homeostazy i równowagi hormonalnej badanie to jest ważnym badaniem, które wykazało rolę gynostemmy w walce ze stresem oksydacyjnym i poprawie funkcji wątroby, która jest również bardzo ważna dla obniżenia poziomu estrogenu.

Jak widać Adaptogeny w sporcie mają sens – warto włączyć te zioła do swojej stałej suplementacji w wieku powyżej 35 roku życia, oraz jako część zakończenia cyklu sterydowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *