Odżywka białkowa na masę

Odżywka białkowa na masę – Dlaczego to ważne?

GASPARI NUTRITION Myofusion Advanced USA - 1814g
GASPARI NUTRITION Myofusion Advanced USA – 1814g

Budowanie masy mięśniowej jest możliwe dzięki odpowiednio dobranemu treningowi i kalorycznej diecie. Odżywka białkowa jest bardzo dobrym uzupełnieniem menu podczas procesu budowy masy. Każda odżywka białkowa na masę składa się z innej sekwencji aminokwasów. Jeśli zmieniamy ich sekwencję, tworzymy inne białko. To sekwencja aminokwasów sprawia, że ​​każde białko jest unikalne. Białka są stale używane i przerabiane. Nazywa się to metabolizmem i dzieje się 24 godziny/7 dni w tygodniu .

Być może słyszałeś, że ciało ciągle się „przerabia i przebudowuje”. To prawda. Wszystkie tkanki są zbudowane z białka, a wszystkie białka składają się z aminokwasów. Jest to system dynamiczny. Białka i aminokwasy nieustannie łączą się, rozkładają i przetwarzają. Kiedy powstają białka, nazywa się to anabolizmem, a kiedy białka się rozkładają, nazywa się to katabolizmem. Właśnie dlatego tak ważna jest dostępność wszystkich aminokwasów dla organizmu. W tym celu suplementuje się odżywki białkowe o kompletnym aminogramie w budowaniu masy.

Odżywki Białkowe - Na Masę
Odżywki Białkowe – Na Masę

Odżywka białkowa – Jak wybrać w okresie budowania masy?

Badania, dietetycy i trenerzy mówią jednogłośnie, że białko serwatki zwiększa masę mięśniową i siłę mięśni. Białko serwatki w postaci suplementu jest kompletnym białkiem, co oznacza, że zawiera wszystkie aminokwasy potrzebne organizmowi. Jednym z kluczowych aminokwasów jest l- leucyna, która odgrywa istotną rolę we wspomaganiu budowania i wzrostu mięśni. Sportowcy, włączając kulturystów, preferują odżywki białkowe głównie z tego powodu.

Okazuje się jednak, że ten typ suplementu jest adresowany do wszystkich. Na przykład, leucyna w serwatce została wyróżniona jako najważniejszy czynnik, który pomógł grupie osób starszych spowolnić proces utraty masy mięśniowej (Australia, 2008 rok). Kiedy badacze dodali do eksperymentu dla osób starszych, prosty trening oporowy, ich mięśnie przeszły te same procesy, których doświadczają sportowcy pod względem budowy mięśni.

Odżywka białkowa – Jak stosować aby osiągnąć najlepsze wyniki?

FITNESS AUTHORITY Titanium Pro Plex 7 - 2270g
FITNESS AUTHORITY Titanium Pro Plex 7 – 2270g

W książce „Dieta Abs Eat Right Every Time Guide„, dr David Zinczenko mówi, że białko serwatki w postaci suplementu zawiera największą ilość białka, jaką można uzyskać przy jak najmniejszej ilości kalorii (tak się dzieje na przykładzie izolatu białka serwatki). Ludzie, którzy używają odżywek białkowych podczas ćwiczeń fizycznych, często przyjmują go jako koktajl przed treningiem. Pomaga to w zwiększeniu syntezy białek w momencie gdy przepływ krwi do mięśni zaczyna rosnąć w wyniku ćwiczeń. Krew otrzymuje więcej białka, czyli posiada magazyny budulcowe, z których w każdej chwili może skorzystać. Ty z kolei rozwijasz więcej masy mięśniowej i zwiększasz swoją siłę.

Niektóre badania popierają przyjmowanie odżywki białkowej po treningu. Badanie kanadyjskie z 2007r., w którym młodzi ludzie wykonywali ćwiczenia jedną nogą i a drugą odpoczywali, udowodniło tę zależność. Uczestnicy wzięli odżywkę białkową opartą na białku serwatki lub napój po treningu. Napój zawierał białko serwatkowe, z małą dawką węglowodanów. Odżywka stymulowała wzrost syntezy białek mięśniowych w nodze, która była trenowana. Naukowcy doszli do wniosku, że ok. 15-25 g białka serwatkowego pobranego w napoju z około 21 g węglowodanów, doprowadziłoby do hipertrofii lub zwiększenia rozmiarów komórek mięśniowych.

Odżywki Białkowe - Na Siłę
Odżywki Białkowe – Na Siłę

Odżywka białkowa – Jak dużo jej potrzeba?

ACTIVLAB Soja Pro - 2000g
ACTIVLAB Soja Pro – 2000g

Według Centers for Disease Control and Prevention, dorośli potrzebują od 50 do 60 g białka dziennie. Mężczyźni potrzebują nieco więcej, niż kobiety. Institute of Medicine zaleca, aby od 25% – 35% całkowitej liczby kalorii pochodziło z białka. Okazuje się, że osoby, które nie trenują, nie wykazują niedoborów białka. Znacznie większe potrzeby na ten budulec posiadają sportowcy i to oni powinni zainteresować się suplementacją. Badacze poinformowali, że zażywanie (trzy razy w tygodniu przez 14 tygodni) –  35 g białka serwatki zmieszanego z węglowodanami, daje efekt w postaci anabolizmu mięśni u sportowców.

W innych badaniach stosowano znacznie mniejsze dawki odżywki białkowej. Mimo wszystko stwierdzono pewne korzyści, gdy stosowano odżywkę w połączeniu z treningiem oporowym. Badacze podczas licznych eksperymentów, dostarczali badanym ok. 2,2 g białka/ 1 kg masy ciała, oraz 20 g odżywki białkowej przed i po treningu siłowym. Co się okazało? Taki zabieg dawał optymalne wyniki w budowaniu nowej masy miesniowej. Oznacza to, że duża porcja białka wcale nie oznacza lepszego rezultatu, niż częstsze i mniejsze porcje odżywki białkowej.

Polecane – Odżywki białkowe na budowę masy

Jakie są optymalne  suplementy białkowe, wspomagające budowanie beztłuszczowej masy ciała? Z pewnością będą to izolaty i hydrolizaty białka serwatki. Tego typu suplementy są polecane zwłaszcza dla zaawansowanych osób, lub takich które łatwo nabierają niechcianej tkanki tłuszczowej. Natomiast koncentrat białka serwatki, wskazany jest dla osób, które mają większy problem w budowaniu masy oraz dla początkujących. Koncentrat jest uniwersalnym produktem dla praktycznie wszystkich sportowców. Posiada bardzo dobry stosunek jakości do ceny, a przy tym zawiera cenne frakcje białkowe. Dla wegan i wegetarian doskonałym uzupełnieniem diety jest izolat białka sojowego.

Osoby zapracowane, które mają problem z odpowiednim układem z posiłkami w czasie dnia, mogą korzystać z multi składnikowych produktów białkowych, o dłuższym działaniu, które dostarczą cennych  białek i aminokwasów w szerokim przedziale czasowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *