Boje siłowe vs kulturystyka vs crossfit

Boje siłowe vs kulturystyka vs crossfit

Często osoby, które dopiero zaczynają trenować ze sztangami i hantlami, zastanawiają się jaką drogę wybrać. Czy budować siłę na bojach siłowych? A może postawić na wygląd typowy dla dziedziny kulturystyki? Niektórzy ulegają pokusie, by zacząć przygodę z coraz modniejszym i wszechstronnym crossfitem. Trening trójbojowy odnosi się do budowania siły poprzez oparcie na  trzech ćwiczeniach; wyciskaniu na ławce, martwym ciągu i przysiadach. Nie oznacza to, że nie będziesz trenować żadnej innej części ciała. Warto jednak pamiętać, że konkurencje siłowe będą oceniane tylko na podstawie ilości podniesionych kilogramów, na określone partie mięśni.

Wygląd a faktyczna forma – odwieczny spór

IRON HORSE 100% Pure Whey
IRON HORSE 100% Pure Whey

W związku z powyższym, estetyka wyglądu nie odgrywa żadnej roli w podnoszeniu ciężarów, ponieważ jedynym celem jest uzyskanie najlepszych rezultatów. Dostępne są oczywiście dodatkowe ćwiczenia ale tylko po to, aby pomóc w przenoszeniu siły w głównych ćwiczeniach. W rezultacie niewielu sportowców siłowych jest uważanych za grubych a przecież  mają szaloną siłę. Kulturyści często lekceważą ich, gdy mówią, że treningi trójbojowe nie mają takiego samego znaczenia dla wszystkich części ciała. Z drugiej strony, to sportowcy siłowi używają innowacyjnych technik, takich jak łańcuchy, makro cykle i koncepcja periodyzacji. Tym samym, wypracowują oni niesamowitą siłę.

Pamiętaj, że w budowaniu sportowej sylwetki, niezbędna jest odpowiednia ilość białka w diecie. Warto zatem sięgnąć po suplementy dla sportowców.

Priorytety w kulturystyce

Porównanie kulturystyki i trójboju, sprowadza się to do Twoich priorytetów – siła a masa mięśniowa. Trójboiści preferują siłę absolutną i często odradzają skupianie się wyłącznie na wzroście masy mięśniowej. To właśnie wtedy, gdy pracujesz z naprawdę dużymi ciężarami, wzrost masy mięśniowej to tylko pozytywny skutek uboczny trójboju siłowego. Z drugiej strony w kulturystyce stawia się na coś zupełnie odwrotnego. Nikt nie dba tu o ciężar, jeśli tylko czuje pracę mięśni. W treningu kulturystycznym zazwyczaj wykonuje się po prostu z góry określoną ilość powtórzeń.Priorytetem jest zatem uzyskanie odpowiednio ukształtowanej, proporcjonalnej sylwetki. Faktyczna siła nie jest w tym wypadku najważniejsza.

Priorytety w crossficie

SPOKEY Poręcze Do Pompek - Bracer IV
SPOKEY Poręcze Do Pompek – Bracer IV

CrossFit jakiś czas temu zyskał ogromną popularność w gronie sportowców. Główną różnicą w treningach crossfit jest to, że stawia się głównie na wytrzymałość oraz siłę, natomiast świetny wygląd jest wypadkową ciężkich treningów. Crossfit ma zaplanowane WOD lub trening dnia, w których wykonuje się wiele ruchów wybranych z olimpijskiego podnoszenia ciężarów, kulturystyki i innych. Problem polega na tym, że ćwiczenia crossfit nie należą do tych ulubionych, jeśli mówimy o kulturystach oraz trójboistach. Wielu sportowców po prostu nie lubi tak dużych ilości powtórzeń w określonej jednostce czasu, a nieprawidłowe wersje podciągnięć są również czymś, czego ciało nie może znieść, szczególnie gdy jest zmęczone. Akurat kontuzje są tutaj bardzo popularne.

W crossficie rezygnuje się z urządzeń, „paraliżujących” określone partie ciała, z kolei korzysta się z prostych akcesoriów rozwijających wszystkie partie mięśniowe.

WOD

Zaletą Crossfit jest jednak to, że dla tych, którzy dysponują dobrą genetyką, ten rodzaj sportu daje niesamowitą wytrzymałość i wszechstronność. W rezultacie wielu crossfitterów posiada estetyczne i wspaniałe sylwetki, połączone z wytrzymałością sprintera. WOD nie muszą oznaczać powtórzeń i zestawów bez wartości rozwojowej. To po prostu trening całego ciała. Dodatkowo crossfit jest uważany za aktywność zespołową, w przeciwieństwie do indywidualnych sportów, takich jak kulturystyka i trójbój siłowy. Dlatego to, czy wybierzesz kulturystykę, crossfit, czy boje siłowe, zależy od Twoich celów, jak również predyspozycji genetycznych Twojego organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *