Dobry sen wspomaga odchudzanie

Czy dobry sen wspomaga odchudzanie? Jestem pewny, że wszyscy ​​dobrze zdają sobie sprawę, ze znaczenia dobrze przespanej nocy. Zwłaszcza jeśli chodzi o wyniki w siłowni i regenerację po treningu. Ale sen także odgrywa ogromną rolę w kształtowaniu składu ciała. W rzeczywistości, niektóre zupełnie nowe badania z Leiden University Medical Center w Holandii sugerują, że tylko jedna kiepsko przespana noc może zaburzyć wrażliwość na insulinę nawet u zdrowych osób.

Naukowcy chcieli sprawdzić, czy może istnieć związek między obecnymi ogólnymi stanami zdrowia w krajach zachodnich (w tym wzrostem cukrzycy typu 2), a faktem, że większość osób cierpiących na te schorzenie nie śpi wystarczająco długo.

Czy to że funkcjonują kluby nocne, telewizja oglądana w  nocy, stresy, bezsenność i niepokój, powodują poprzez słabą jakość snu problemy zdrowotne? Aby to zbadać, naukowcy wykorzystali grupę dziewięciu zdrowych mężczyzn i kobiet i pozwolili im spać w tak zwanym „standardowym” ośmiogodzinnym śnie. Badano ich za pomocą monitorowania poziomu glukozy, aby ocenić ich wrażliwość na insulinę. Posługując się tym jako punktem odniesienia, badacze ponownie zbadali badanych po skróceniu  snu o połowę kolejnej nocy. Monitorowany poziom glukozy wskazał na zmniejszenie obwodowej wrażliwości na insulinę. Wynik jest oczywisty, zakłócenie długości snu daje początek rozregulowaniu poziomu glukozy, czyli powoduje odkładanie tkanki tłuszczowej.

Związek pomiędzy otyłością a snem nie jest niczym nowym.

Badania epidemiologiczne wykazały, że ludzie, którzy śpią niewiele, przybierają na wadze dwa razy szybciej niż ludzie, którzy śpią w nocy przez 8 godzin, [Am J Epidemiol. 2006 Nov 15; 164 (10): 947-54.] A inne badania wykazały, że każda godzinę snu, jaką otrzymujesz w okresie 24 godzin, pomoże zmniejszyć ilość tkanki tłuszczowej podczas diety redukcyjnej.

Brak snu pobudza apetyt.

Brak wystarczającego wydzielania w nocy hormonów obniża produkcję substancji  hamujących łaknienie, takich jak leptyna. Stymuluje również produkcję hormonów wzmacniających apetyt, takich jak grelina. Nie należy lekceważyć wpływu braku snu na spożycie dodatkowych kalorii. W 2010 r. Francuscy naukowcy opublikowali wyniki eksperymentu, w którym studenci mogli spać w laboratorium przez około cztery godziny na dobę. [Am J Clin Nutr. 2010 czerwca; 91 (6): 1550-9.] W wyniku braku snu młodzi ludzie spontanicznie zjadali około 560 kcal więcej niż zjedliby po ośmiu godzinach snu. Oznaczałoby to, że w mniej niż dwa tygodnie studenci mogliby nabrać kilogram tłuszczu.

Dlatego też odpowiednia ilość snu jest potrzebna aby dobrze przeprowadzić redukcję wagi. Połączenie diety o obniżonej kaloryczności i zbyt małej ilości snu (około 6 h)  zwiększa poziom hormonu apetytu, greliny i obniża poziom noradrenaliny.

Ten ostatni efekt można wyjaśniać następująco: współczynnik oddechowy jest zabużany u osób, które mają zbyt mało snu, a nie u osób które mają wystarczająco dużo snu. Oznacza to, że brak snu zmniejsza ilość kwasów tłuszczowych utlenianych przez ciało.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *