Białko serwatki czy aminokwasy?

Białko serwatkowe to najwyższej jakości białko znane człowiekowi – ma najwyższe ilości aminokwasów rozgałęzionych (BCAA) i aminokwasów niezbędnych (EAA)  oraz więcej leucyny niż inne produkty na rynku. Dlaczego więc nie możesz wypić niektórych aminokwasów i uzyskać takich samych  wyników? Z początku brzmi to rozsądnie. Jeśli serwatka składa się z BCAA, EAA i innych aminokwasów, wydaje się, że można po prostu spożywać te aminokwasy samodzielnie i uzyskać takie same wyniki. Lub możesz po prostu zrezygnować z nich całkowicie i uzyskać wszystko, czego potrzebujesz od białka serwatkowego?

W eksperymencie (1)  naukowcy porównali zdrowych młodych ludzi spożywających napój zawierający 30 g węglowodanów i 15 g EAA ( 180 kalorii) w porównaniu z szejkiem  (180 kalorii oraz  15g EAA   i 30 g białka) . Trzecia grupa spożywała” posiłek stały ” zawierajacy też 15g EAA i aż  850 kaloriii. Grupa, która otrzymała zarówno białko jak i EAA w płynie miała najlepszą odpowiedz anaboliczną organizmu. Ale okazało się że gdy  porównano 180 kalorii węglowodanów i EAA  z 850 kaloriami zawierającymi te same EAA, znacznie mniejsze spożycie kalorii osiągnęło lepsze wyniki. Jest to interesujące, ponieważ węglowodany są w stanie pozytywnie wpływać na retencję azotu w organizmie. Dokładniej, spożycie węglowodanów zmniejszy tempo utraty białka w wyniku metabolizmu ( poprawi bilans białka netto). Nie oznacza to jednak, że poprawią one faktyczną syntezę białek mięśniowych, ponieważ nie będą same dostarczać białka do mięśni, będą tylko opóźniać tempo katabolizmu.

Należy pamiętać, że z 20 aminokwasów tylko 3 są utlenione dla pozyskania  energii podczas ćwiczeń , są to aminokwasy BCAA. I chociaż nie są one utleniane w takim samym tempie, jak węglowodany podczas treningu beztlenowego (trening z ciężarami) , a nawet podczas treningu aerobowego, są w obu rodzajach wysiłku zużywane . Są również w stanie stymulować syntezę białek mięśniowych  prawie  tak skutecznie, jak dziewięć niezbędnych aminokwasów EAA .

Poza niezwykle wysoką zawartością BCAA i EAA w białku serwatki, uważa się, że w   szególności aminokwas  l-leucyna może być w dużej mierze odpowiedzialna za jego działanie anaboliczne. Spośród trzech aminokwasów rozgałęzionych  tylko leucyna była w stanie samodzielnie stymulować wzrost mięśni. I tutaj mamy ciekawostkę :

Przykładowo koktajl 6g  białka serwatki uzupełnionego zarówno leucyną, jak i mieszaniną EAA bez leucyny wykazały, że stymulują syntezę białek mięśniowych na poziomie 25 g białka serwatkowego w warunkach spoczynku. Ale kiedy mówimy już o warunkach po wysiłku siłowym najlepsze wyniki w świetle zestawień  (2) uzyskał koktajl z 20 g białka serwatki, 5 g leucyny i 10 g EAA.

Podczas gdy EAA oraz węglowodany najlepiej spożywać przed treningiem silowym , koktajl z  białka serwatkowego można wypić przed i po treningu, oraz dodatkowo go wzbogacać o różne kombinacje, zależne od celu trenujacego.

Ponieważ w przypadku insulogennego działania  aminokwasów znalezionych w serwatce (tj. leucyna, izoleucyna, walina, lizyna, treonina) , celowe zakłócenie tego układ przez dodanie EAA lub leucyny lub tylko weglowodanów przyniesie nam różne efekty finalne.

Zasadniczo, ponieważ białko serwatkowe jest tak niewiarygodnie bogate w EAA, BCAA i leucyne, możemy spodziewać się pewnych efektów ogólnie spotykanych w przypadku każdego z jego składników i niektórych efektów, które nie są generalnie spotykane u nich . Jeśli chodzi o inne aminokwasy, te z poza grupy EAA, wydaje się, że   reszta składu aminokwasowy  ma bardzo niewiele wspólnego z odpowiedzią anaboliczną . Możemy więc śmiało powiedzieć, że EAA bez wątpienia przyczyniają się do anabolicznego działania serwatki.

Serwatka zawiera jednak różne bioaktywne peptydy, które działają na rzecz poprawy regeneracji. Działa też  potencjalnie na inne ciekawe dla sportowca sposoby, które pozytywnie wpływają na proces adaptacyjny do ćwiczeń . Te bioaktywne peptydy nie występują  oczywiście w suplementach z  samych EAA, BCAA lub leucynie .Własnie to one  wydają się być unikalną cechą białek mlecznych. Więc nie możemy powiedzieć, że sam układ aminokwasów  jest decydującym czynnikiem w działaniu serwatki .Nie możemy użyć białka serwatki zamiast EAA (zamiennie) we wszystkich przypadkach treningów sportowych . Jest to dobór indywidualny i zależny od celów sportowych danego trenujacego.

1.Exp Gerontol. 2006 Feb;41(2):215-9. Epub 2005 Nov 23.
Differential stimulation of muscle protein synthesis in elderly humans following isocaloric ingestion of amino acids or whey protein.
Paddon-Jones D, Sheffield-Moore M, Katsanos CS, Zhang XJ, Wolfe RR.

2.Appl Physiol Nutr Metab. 2009 Apr;34(2):151-61.
Stimulation of muscle anabolism by resistance exercise and ingestion of leucine plus protein. Tipton KD, Elliott TA, Ferrando AA, Aarsland AA, Wolfe RR.

Tagged with:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *