Przetrenowany układ nerwowy

Przetrenowany układ nerwowy

Ciało ludzkie jest niezwykle złożoną maszyną składającą się z wielu różnych systemów, które pracują jednocześnie ze sobą, wykonując szereg różnych funkcji. Najbardziej złożonym z nich jest prawdopodobnie centralny układ nerwowy (CUN).  Stanowi część mózgu i rdzenia kręgowego. Bez prawidłowo działającego CUN nie byłbyś w stanie chodzić ani rozmawiać, a na pewno nie byłbyś w stanie prosto stanąć , aby wykonać zestaw przysiadów. Centralny układ nerwowy wpływa na aktywność wszystkich części ciała, a gdy nie działa prawidłowo, siła, szybkość i koordynacja mogą zostać osłabione. Podobnie jak układ mięśniowy, CUN może być zbyt wyeksploatowany , co prowadzi do upośledzenia systemu. Może to spowodować uczucie zmęczenia, osłabienia i po prostu brak motywacji do treningu siłowego.

Przemęczenie CUN

Przemęczenie CUN zwykle występuje z powodu braku równowagi między treningiem lub aktywnością fizyczną, a regeneracją. Przemęczenie mięśni występuje wtedy, gdy mięśnie nie mają dość czasu na naprawę uszkodzonej tkanki. Przemęczenie mięśni zazwyczaj wpływa konkretnie na określoną grupę. Przeciążenie ośrodkowego układu nerwowego jest złożone, ponieważ jest to problem systemowy. Obwodowy Układ Nerwowy jest odpowiedzialny za generowanie wszystkich skurczów mięśni, więc gdy przetrenowany jest ten układ, dotyka to każdej grupy mięśni.
Niektóre rodzaje treningu, gdy są wykonywane długoterminowo bez okresów przerw, mogą prowadzić do zmęczenia i przetrenowania ośrodkowego układu nerwowego. Może to znacznie wpłynąć na siłę i postępy sportowe, a ostatecznie dojdzie do pogorszenia wyników.

Treningi osłabiające CUN

Treningi , który można ogólnie uznać za  osłabiające CUN są  następujące:
* Trening siłowy, który jest wykonywany powyżej 80% wartości 1RM dla ruchów  całego ciała, takich jak martwy ciąg, przysiady itp.
* Trening  z maksymalną prędkością wysiłku.
* Praca plyometryczna przy maksymalnym wysiłku.
* Maksymalna praca w długich wysiłkach.
* Treningi  8-12 powtórzeń do upadku mięśniowego.

Sen, lub brak snu, ma duży wpływ na przetrenowanie CUN.  Sen jest głównym narzędziem do regeneracji. Brak co najmniej 8 godzin snu każdej nocy może ograniczyć zdolność organizmu do prawidłowej regeneracji, co utrudni kolejne treningi i zawody sportowe.

Właściwe używanie stymulantów

Używanie stymulantów może wywierać wpływ na ośrodkowy układ nerwowy, zwłaszcza gdy jest stosowany podczas treningu lub wysiłku  w sposób, który już powoduje zmęczenie ośrodkowego układu nerwowego. Większość suplementów przedtreningowych jest dziś pełna stymulantów. Wielu sportowców korzysta z tych składników, aby przejść przez długie i męczące treningi. Chociaż może to pomóc w zwiększeniu produktywności niektórych osób, istnieje pewien minus. Jeśli polegasz zbyt często  na stymulantach przed treningiem, aby efektywnie trenować, istnieje szansa, że ​​doświadczasz już pewnego rodzaju przetrenowania OUN.
Używki, kiedy są przyjmowane w dużych ilościach  i to regularnie rozpędzają  CUN do silnego działania. Dodajmy do tego treningi o wysokiej intensywności i braku odpowiedniego snu,  i mamy  doskonały przepis na przetrenowanie CUN. Doświadczanie zmęczenia ośrodkowego układu nerwowego jest prawie nieuniknione, gdy podczas treningu zostaną podjęte maksymalne i sub-maksymalne wysiłki. Kluczem jest umożliwienie organizmowi powrotu do zdrowia, regeneracja  po tym zmęczeniu.

Wnioski

Czyli  nie wolno doprowadzić do pełnego przetrenowania CUN. Prostym sposobem na uniknięcie przetrenowania centralnego systemu nerwowego i umożliwienie uzyskania przyrostów siły i masy jest wdrożenie okresowego przerywanie lub wprowadzanie  mniej intensywnych okresów w rutynowych treningów. Dodatkowo potrzeba 7-9 godzin snu każdej nocy i ograniczenie używania stymulantów do minimum. Suplementy które mogą wspomóc regenerację CUN są fosfatydyloseryna, GABA, magnez , witaminy z grupy B,  tryptofan i fenyloalanina.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *