Białko reguluje apetyt?

Białko reguluje apetyt?

Mamy XXI wiek i powszechnie wiadomo, że nadmierna konsumpcja kalorii, zwłaszcza tych pochodzących z wysoko przetworzonych produktów spożywczych powoduje, że grozi nam otyłość, a wraz z nią skrócenie życia nawet o dekadę! Tymczasem od wczesnych lat 70-tych nasza codzienna żywność została nasycona syntetycznymi słodzikami i węglowodanami, takimi jak syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy (który po spożyciu jest szybko metabolizowany do tłuszczu). Czy białko jest tym, co może nam pomóc?

Naukowcy potwierdzają: tak!

Specjaliści od żywienia zalecili włączenie naturalnego źródła białka do każdego posiłku, aby spowolnić wchłanianie glukozy i tym samym ułatwić osobom z nadwagą zrzucanie zbędnych kilogramów. Naukowcy z Universite de Lyon we Francji opisali w czasopiśmie „Cell” sygnały, które wędrują pomiędzy naszymi jelitami a mózgiem, aby wywołać uczucie sytości po zjedzeniu posiłku bogatego w białko. Zrozumienie tej pętli między mózgiem a jelitami może utorować drogę do skuteczniejszego leczenia i zapobiegania otyłości.

Stwierdzono, że to białka sygnalizują mózgowi, że czas przestać jeść. Dzięki testom na myszach badacze byli w stanie określić, że białka stymulują wydzielanie glukozy w przewodzie pokarmowym. Badacze opisali bardzo złożoną serię etapów powiadamiania mózgu, że już  jedliśmy i nie potrzebujemy więcej  jedzenia. Trawienie szybko uwalnianych węglowodanów lub cukrów nie uruchamia takiego samego mechanizmu sprzężenia zwrotnego jak w przypadku białek, a to zachęca do nadmiernego spożycia pokarmu.

Układ doskonały

Najciekawszym odkryciem zgłoszonym przez zespół badawczy było to, że białka pobudzają receptory m-opioidowe (MOR, które również wiążą morfinę). Występują one w nerwach znajdujących się w ścianach żyły wrotnej, głównym naczyniu krwionośnym, które odprowadza krew z jelit. Naukowcy odkryli, że peptydy (produkty trawionych białek) blokują MOR, aby ograniczyć apetyt. Peptydy wysyłają sygnały do ​​mózgu, które następnie są przesyłane z powrotem do jelita. To doprowadza do uwolnienia glukozy i powstrzymania chęci jedzenia.

Jedz białko i chudnij!

Główny autor badań, dr Gilles Mithieux podsumował: „Te odkrycia wyjaśniają efekt sytości białka „dietetycznego”, np. z suplementów białkowych. Było to od dawna znane, ale jak dotąd niewyjaśnione zjawisko. Badania pozwalają zrozumieć kontrolę spożycia żywności i odczuć głodowych i mogą oferować nowe podejście do leczenia nadwagi w przyszłości.

Dietetycy zalecają spożywanie naturalnego źródła białka z każdym posiłkiem i unikanie słodkich przekąsek i oczyszczonych węglowodanów, a także podjadania. Dobrym źródłem białka poza suplementami białkowymi  są orzechy, chude mięso z kurczaka, jaja i wołowina. Zaleca się zawsze wybierać jaja z wolnego wybiegu i mięso z ekologicznych hodowli. Pozostałe produkty mięsne i jajka z fermy warto ograniczyć do dziesięciu procent zużytych kalorii. Warto korzystać z suplementów, takich jak łatwo przyswajalne białko serwatkowe, o którym więcej tu: Białka serwatkowe….czego jeszcze nie wiecie !

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *