Charakterystyczne cechy sportów walki.

Charakterystyczne cechy sportów walki.

Jako trener często współpracuję z zawodnikami, którzy trenują sporty walki. Trzeba im nie tylko pomóc w cyklicznym ułożeniu treningów na siłowni, które odbiegają od tradycyjnych, ale też w układaniu żywienia.

Praca nad wydolnością

Wydolność organizmu, która ma kluczowe znaczenie w sportach walki oznacza nie tylko zdolność mięśni do długiej i ciężkiej pracy. Oznacza również wolno narastające zmęczenie w trakcie jej trwania, a także szybką i efektywną regenerację po zakończeniu wysiłku. Oczywistym jest więc, że zupełnie inaczej wygląda praca nad wydolnością organizmu zawodnika sztuk walki, który pracuje nad siłą w ujęciu dynamicznym. Jako iloraz masy i szybkości.

W przypadku zawodników sztuk walki istotna jest wytrzymałość niezbędna w bezpośredniej konfrontacji z przeciwnikiem. W związku z tym treningi takie trwają dłużej, a także charakteryzują się pracą na bardzo wysokim zakresie tętna – nawet do 200 uderzeń na minutę! Co za tym idzie, zawodnicy niestety regenerują się znacznie dłużej niż po standardowym treningu na siłowni.

Suplementy dla zawodników

Przede wszystkim suplementy dla zawodników muszą być bardzo dobrze przemyślane pod kątem dość ubogich możliwości wchłaniania substancji odżywczych w trakcie trwania cyklu treningowego, a zwłaszcza bezpośrednio po treningu, czy walce. Zatem skład takiego preparatu powinien zapewniać maksymalne wykorzystanie składników w nim ujętych. Tak, by niedogodności związane z ograniczoną dostępnością enzymów, czy też krwi transportującej substancje, były maksymalnie niwelowane. Oczywiście, składniki powinny być najwyższej jakości. Białko na ten przykład najlepsze będzie w formie wolnych aminokwasów, czy też peptydów o prostej budowie. Pozbawione tłuszczu i laktozy.

Dieta zbilansowana

Ze względu na wielkość i intensywność treningów wymagane są regularne i zbilansowane posiłki. To normalne, że wielu trenujących spożywa trzy regularne posiłki w ciągu dnia. Dla tych, którzy poważnie i ciężko trenują może być jednak wskazane, aby jeść mniej, a częściej, lub zapewnić sobie przekąski spożywane w ciągu dnia.

Klasycznie, wiele informacji odnosi się do konkretnej procentowej ilości węglowodanów, tłuszczy i białka, które są wymagane w diecie. Jest to trudne do zrobienia. Lepiej zaproponować wytyczne dotyczące ilości węglowodanów i białek na podstawie indywidualnej masy ciała. Niestety, te wytyczne są trudne do spełnienia w praktycznych posiłkach. Węglowodany o niskim indeksie glikemicznym lepiej spożywać podczas głównych posiłków, a te o wysokim indeksie glikemicznym – bezpośrednio przed, w trakcie i po treningu.

Wysokie spożycie białka jest bardzo ważne u zawodników MMA głównie ze względu na ilość treningów koncentrujących się na obszarze budowania siły. W praktyce, białka powinny być obecne we wszystkich posiłkach i przekąskach spożywanych w ciągu dnia. Spora ilość warzyw i umiarkowana owoców będzie stanowić znakomite uzupełnienie i dobre rozwiązanie dla zbilansowania diety. Niezbędne są kwasy tłuszczowe omega 3-6-9, preparat zabezpieczający stawy i bogaty preparat mineralno-witaminowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *